Bij de toekomstige verbinding tussen de A13 en de A16 Rotterdam werd de huidige A13 richting Den Haag verlegd. Zo kan er veilig en zonder extra hinder doorgewerkt worden aan de A16 Rotterdam. Aan het andere uiteinde van het tracé werd een steeds langer wordend viaduct voor het eerst over rijdend verkeer heen geschoven. Het viaduct maakt bij het verkeersknooppunt Terbregseplein de verbinding tussen de A16 Rotterdam en de bestaande A16.
Van pijler naar pijler
Het viaduct over het Terbregseplein wordt in delen van ongeveer 30 meter gebouwd. Op de bouwplaats aan de noordkant van het Terbregseplein vind je een ‘fabriek op locatie’ waar elk wegdek wordt gemaakt. Het steeds langer wordende viaduct wordt achter een stalen frame aan, van pijler naar pijler over het Terbregseplein heen getrokken. Het stalen frame overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed is verdeeld. Op deze manier wordt in totaal zo’n 800 meter wegdek (400 meter per rijrichting) in delen gemaakt en over het bestaande weggennet (A20) geschoven om de verbinding te maken met de bestaande A16.
Minder hinder
Vrijdag 4 maart 2022 schoof het viaduct voor het eerst over het rijdende verkeer op de verbindingsboog A20/A16. Voordeel van de methode voor de A16 Rotterdam is dan ook dat er geen extra grote afsluitingen nodig zijn om het viaduct te kunnen bouwen.
A13 richting Den Haag verlegd
Dit weekend verlegden we aan het andere uiteinde van het tracé de rijbaan van de A13 richting Den Haag naar de definitieve locatie onder een nieuw viaduct. Over dit viaduct rijdt straks het verkeer op de A16 Rotterdam over de A13 heen. De bestaande A13 wordt verbreed, zodat we straks in het midden de A16 Rotterdam kunnen aansluiten.