Maar tot de daadwerkelijke openstelling van de snelweg, eind 2025, zijn nog een aantal stappen te nemen. Maurice Scherpenhuyzen, projectleider bij De Groene Boog, vertelt wat er nog staat te gebeuren.
Tunneldak inrichten
De resterende werkzaamheden bestaan vooral uit landschappelijke inpassingen. “Dat wil zeggen dat we de snelweg aansluiten op het bestaande wegennet, het dak van de Rottemerentunnel inrichten en dit voorjaar ook het recreaduct in gebruik gaan nemen. Verder maken we de fietspaden in de brede omgeving af.” Leuk weetje: we leggen in totaal meer fietspad aan dan de volledige lengte van de A16 Rotterdam. Deze fietspaden lopen onder meer door het Lage Bergse Bos en Park de Polder.
“Ook planten we nieuwe bomen op de plekken waar we eerder bomen hebben gekapt voor de werkzaamheden. In het voortraject hebben we daarvoor al veel tests gedaan in een proeftuin: welke bomen slaan hier aan, en welk grondmengsel werkt goed? Aan de hand van de resultaten kunnen we nu op grote schaal aan de slag in het Lage Bergse Bos.”
De afgelopen tijd zijn er al veel technische tests uitgevoerd aan alle 54 systemen in de Rottemerentunnel. Dat loopt de komende tijd nog wel even door. Begin 2025 volgen nog de tests van gemeenten en hulpdiensten. “Als we alle tests goed hebben afgerond, kunnen we een openstellingsvergunning aanvragen bij de gemeente Lansingerland. Die vergunning verwachten we in de zomer van 2025 te ontvangen.”
Puzzel
Er zijn duidelijke deadlines vastgesteld in aanloop naar de openstelling van de A16 Rotterdam. Het is Maurice’ taak om heel nauwkeurige planningen te maken. Bij hele kritische werkzaamheden gaat het om planningen waarop staat wat er van kwartier tot kwartier moet gebeuren. “Het is een soort puzzel die je in elkaar moet passen, want elk onderdeel is van elkaar afhankelijk. Al die kleine onderdelen dragen uiteindelijk bij aan het grote geheel en de uitdaging is om daar het overzicht in te behouden.”
Soms ontstaat er druk in zo’n planning. “Om de afgesproken opleverdatum te halen, moet je goed met elkaar in gesprek blijven, want je hebt elkaar nodig. Door verbinding te maken en je goed in elkaar te verplaatsen, maak je het samen mogelijk.”
Volgende mijlpaal in december
December 2024 staat de volgende mijlpaal op de planning, bij het viaduct in de A16 over de Hoofdweg. “We verleggen de A16 tijdelijk naar de nieuwe westelijke kant van het viaduct over de Hoofdweg, zodat we het viaduct aan de oostzijde kunnen bouwen. Daarvoor treffen we nu al volop de voorbereidingen. Voor de planning van de werkzaamheden maken we een afweging van de benodigde machines, materieel en de verwachte weersomstandigheden. We anticiperen op allerlei mogelijke situaties. En heel belangrijk is dat we een buffer inbouwen voor het geval werkzaamheden uitlopen of als zich onverwachtse situaties voordoen in de levering van materialen en producten.”
“Door hier tijdig rekening mee te houden, kunnen we de bouwwerkzaamheden aan het viaduct zonder al te veel hinder voor weggebruikers uitvoeren. De volgende stap is dat we de A16 over het compleet nieuwe viaduct omleggen. Maar eerst focussen we ons op de volgende stap: het voltooien van dit viaduct in de A16 aan de westzijde.”