Boswachter Mark Vermeulen is verantwoordelijk voor het beheer van het Lage Bergse Bos. ‘Denk aan grasmaaien, bomen snoeien en prullenbakken legen’, legt hij uit. Mark kent het bos op z’n duimpje en is er bijna dagelijks te vinden. Hij heeft dan ook actief meegedacht over het groen dat een plekje krijgt rondom de Rottemerentunnel.
‘Als boswachter zie ik hier het liefst bomen die van nature in Nederland voorkomen. Zulke bomen trekken veel meer insecten aan dan geïmporteerde soorten. Bovendien zijn ze beter bestand tegen ziekten zoals de essentaksterfte, waar we hier eerder mee te maken hebben gehad.’
Vleermuisroute
In het ontwerp is gekozen voor flink wat bomen die al bij de aanplant een aardig formaat hebben. Het gaat dan bijvoorbeeld om lindebomen, walnootbomen, zomereiken en fladderiepen. Deze grote bomen gebruiken vleermuizen om zich te oriënteren. Zo herstellen we de vleermuisroute: de vliegroute van vleermuizen op hun zoektocht naar voedsel.
Kardinaalsmuts
Sommige bomen worden juist in kleiner formaat aangeplant op het tunneldak. Daar krijgen ze de komende jaren alle ruimte om uit te groeien tot een flink bos. Denk aan esdoorns, elzen, berken en hazelaars. Ook komen er allerlei struiken op het dak: vlinderstruiken, kornoelje en meidoorn. ‘En kardinaalsmuts’, voegt Mark toe. ‘Die naam is niet zomaar verzonnen: het bloempje van deze plant lijkt sprekend op het hoofddeksel van een kardinaal.’
Kwaliteitsimpuls
De beplanting van het tunneldak staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van de Kwaliteitsimpuls Lage Bergse Bos. Met dit plan maakt het Recreatieschap Rottemeren het Lage Bergse Bos aantrekkelijker voor recreanten. Boswachter John van der Haas is projectleider van de Kwaliteitsimpuls. Hij vertelt: ‘Het wordt een gevarieerder gebied waar meer te zien, ontdekken en beleven is.’
En dat is nodig, want sinds de aanleg in de jaren 70 is er bijna niets meer aan het bos veranderd – maar wél aan de wensen van de bezoekers. ‘Met de Kwaliteitsimpuls zorgen we dat het bos weer aan de nieuwe wensen voldoet. De opknapbeurt hebben we gecombineerd met de werkzaamheden aan de A16 Rotterdam. Zo hoeft het gebied maar één keer op de schop.’
Bosmemory
De werkzaamheden zijn in 2021 begonnen. Sindsdien is er al een hoop gebeurd. In het hart van het gebied is het eilandenrijk aangelegd, met nieuwe bruggen en een vlonderpad. Er staan nieuwe banken, picknicksets en ligbedden. En wie graag op ontdekkingstocht gaat kan aanleggen bij de kanosteiger, oversteken met het houten trekpontje of een spelletje bosmemory doen.
De komende tijd wordt er nog hard gewerkt aan nieuwe entrees. ‘Er waren zeven parkeerlocaties rondom het bos, maar dat aantal brengen we terug naar drie. Er blijven genoeg parkeerplekken beschikbaar, maar zo raken we het zoekverkeer kwijt én maken we ruimte voor extra bos’, besluit John.
Beeld: Quist Wintermans Architekten en H+N+S landschapsarchitecten