[goeie vraag] Goeie vraag: Wat gebeurt er na de sloop met het materiaal van oude portalen?

16-12-2024 1085 keer bekeken

Bij de A16 Rotterdam krijgen we geregeld vragen binnen. Die proberen we natuurlijk zo goed mogelijk te beantwoorden. Sommige vragen zijn zo leuk en interessant, dat we het antwoord met veel meer mensen willen delen. Dat doen we in deze rubriek: Goeie Vraag!

De vraag die we deze keer kregen: een portaal dat over de A16 stond is gesloopt, wat gebeurt er nu met de materialen?

Ontmantelen, en dan?

In het weekend van 6 tot 9 december 2024 hebben we het portaal over de hoofdrijbaan van de A16 ontmanteld. Dat is de grote, witte, stalen constructie die in de breedte over de weg heen hangt. Aan het portaal hangen de matrixborden die snelheden, pijlen en kruisen kunnen tonen. Het ontmantelde portaal hebben we vervolgens vervangen voor een ander exemplaar, dat over de tijdelijke wegomlegging is geplaatst. Deze werkzaamheden maken deel uit van de vervanging van het viaduct in de A16 over de Hoofdweg: een flinke klus die we in fasen uitvoeren.

Rijkswaterstaat stuurt zoveel mogelijk aan op het hergebruik van materiaal. Als volledig hergebruik niet mogelijk is, wordt materiaal gesloopt. Vervolgens worden de onderdelen die nog functioneel zijn hergebruikt. Als ook dat niet van toepassing is, omdat het materiaal bijvoorbeeld te veel versleten is, wordt materiaal omgesmolten, zodat het voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Dus wat gebeurt er met het oude portaal dat over de A16 stond?

Volledig hergebruik

Het verwijderde portaal over de A16 bij het viaduct over de Hoofdweg kan in principe opnieuw gebruikt worden. Dat betekent dat het bij de leverancier wordt opgeknapt, zodat het nog een ronde mee kan. Het krijgt dus een nieuwe bestemming. Bij de A16 Rotterdam zijn op die manier al zo’n 5 portalen hergebruikt. Hetzelfde geldt voor masten van openbare verlichting. Als die masten vervangen moeten worden, hergebruiken we ze voor tijdelijke situaties in hetzelfde óf een ander bouwproject.

Gedeeltelijk hergebruik

Maar ook kleinere onderdelen krijgen een nieuwe bestemming. Neem bijvoorbeeld de signaalkasten die bij een portaal staan. Die sturen de signalen uit voor bijvoorbeeld een gewijzigde snelheid of een rood kruis boven een afgesloten rijbaan. Daarvoor zit er speciale hardware in de signaalkasten. Die is moeilijk verkrijgbaar, terwijl de signaalkasten op heel veel plekken in Nederland staan. Functionele onderdelen en schaarse hardware kunnen we dus mooi hergebruiken.

Wat doen we nog meer?

Ook de vangrail gebruiken we opnieuw. Daarvoor worden oude vangrails opnieuw verzinkt, zodat ze goed beschermd zijn tegen bijvoorbeeld roest. Wist je dat opgeknapte vangrails door het verzinkingsproces een langere levensduur hebben dan nieuwe rails?  Zo blijft hergebruikt materiaal veilig en wordt er ook nog eens veel materiaal bespaard.

Dat er op deze manier veel materiaal bespaard kan worden, blijkt uit dit rekenvoorbeeld van Van Doorn: een kilometer vangrail komt overeen met 42,1 ton staal. Jaarlijks is er in Nederland ongeveer 500 km vangrail nodig voor de renovatie van bouwconstructies. De verwachting is dat ongeveer 240 km daarvan uit renovatie of direct hergebruik gewonnen kan worden. Dat betekent een jaarlijkse besparing van 10.104 ton staal! 

 

Lees meer over het hergebruik van rijkswegportalen in dit magazine voor de zakelijke markt.

Cookie-instellingen