Rijk, provincie en gemeenten bereiken nieuwe mijlpaal A16 Rotterdam met overeenkomsten

24-01-2018 1688 keer bekeken {0} reacties

De realisatie van de A16 Rotterdam is weer een stap verder. Woensdag 24 januari 2018 tekenden Rijkswaterstaat, de provincie Zuid-Holland, gemeenten Rotterdam en Lansingerland Uitvoeringsovereenkomsten en Bilaterale overeenkomsten.

Fotobijschrift: v.l.n.r. Marco Zeeman (Rijkswaterstaat), Floor Vermeulen (provincie Zuid-Holland), Simon Fortuyn (gemeente Lansingerland) en Emile Klep (gemeente Rotterdam).

Het gaat daarbij onder meer om afspraken over werkzaamheden die Rijkswaterstaat op verzoek van de provincie en beide gemeenten laat uitvoeren, zoals de bouw van het recreaduct tussen de Vlinderstrik en het Schiebroeksepark, extra fietspaden en geluidschermen langs de Ankie Verbeek-Ohrlaan en de N209. De Uitvoeringsovereenkomsten maken deel uit van het contract dat Rijkswaterstaat later dit jaar sluit met een van de 3 aannemerscombinaties die nu nog in de race zijn om de A16 Rotterdam te mogen realiseren. 

Recreaduct, geluidschermen, fietspaden

In het oog springende afspraken in de Uitvoeringsovereenkomsten betreffen het recreaduct en extra geluidschermen en fietspaden. Het verbinden van het Schiebroeksepark met het nieuwe natuur- en recreatiegebied de Vlinderstrik aan de noordzijde van de nieuwe A16 Rotterdam is een lang gekoesterde wens van gemeente Rotterdam. Hier komt een 16 m brede recreaduct dat bestaat uit een fiets/wandelroute in combinatie met een faunapassage voor dieren.

De extra geluidschermen langs de Ankie Verbeek-Ohrlaan en de N209 komen met name voort uit het streven van de regio naar Saldo Nul, geen toename van de geluidbelasting ten opzichte van het jaar 2012. Hierover zijn destijds in de gemeenteraden van Rotterdam en Lansingerland moties aangenomen. Op verzoek van gemeente Lansingerland laat Rijkswaterstaat extra fietspaden aanleggen. Het gaat hierbij om een ontbrekend stuk Polderpad tussen Park de Polder en het Lage Bergse Bos aan de noordzijde van de rijksweg, en een fietspad door Triangelpark Zuid naar datzelfde Lage Bergse Bos aan de zuidzijde van de rijksweg. 

Afspraken tussen Rijkswaterstaat en de regionale partners

De overeenkomsten komen voort uit de in 2015 overeengekomen Inpassingsovereenkomst A16 Rotterdam en het Regionaal Uitvoeringsprogramma. In een Uitvoeringsovereenkomst staan allerlei voorwaarden en kwaliteitseisen van gemeenten en provincie, bijvoorbeeld met betrekking tot fietspaden, tunnels, watergangen of bomen langs de weg. Hierin staan ook eisen met betrekking tot de uitvoeringsfase, waarin bijvoorbeeld alle huidige infrastructuur voor het lokale verkeer in stand moeten blijven en er geen bouwverkeer mag rijden op lokale wegen. In de Bilaterale Overeenkomsten ligt de nadruk op specifieke afspraken tussen Rijkswaterstaat en de regiopartners , bijvoorbeeld op gebied van financiering van inpassingsmaatregelen en beheer en onderhoud. 

Belang A16 Rotterdam onderstreept 

Met de ondertekening van de Uitvoeringsovereenkomsten en Bilaterale Overeenkomsten benadrukken Rijkswaterstaat en de regionale bestuurders nogmaals het belang van de A16 Rotterdam. Wethouder Simon Fortuyn van Lansingerland: ‘Met het tekenen van de overeenkomsten maken we concrete afspraken met betrekking tot de aanvullende projecten die als wens van Lansingerland en de regio worden gerealiseerd in het kielzog van de A16 Rotterdam zoals extra fietspaden, de polderpadverbinding onder de A16 naar het Triangelpark en een nieuwe entree voor het Lage Bergse Bos. Hiermee komt de realisatie weer een stap dichterbij.’

Ook waarnemend Hoofdingenieur-Directeur Marco Zeeman van Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid toont zich een tevreden man: ‘Met de A16 Rotterdam dragen we bij aan het robuuster maken van het wegennet in ons land. De weg is van maatschappelijk belang voor de regio. Daarom pakken we dit ook samen als regio op.’

Floor Vermeulen, gedeputeerde provincie Zuid-Holland is tevreden met de stap: ‘Door de economische groei staan er weer meer files op de weg. Gelukkig zetten we flinke stappen om de regio Rotterdam in de toekomst bereikbaar te houden. Met het doortrekken van de A16 naar de A13 wordt niet alleen het hoofdwegennet ontlast, ook op het onderliggend wegennet moet verbetering merkbaar zijn.’

Emile Klep, directeur Stedelijke Inrichting bij de gemeente Rotterdam, laat namens wethouder Pex Langenberg weten blij te zijn met de mijlpaal. ‘Er is hard gewerkt. Met de nieuwe A16 Rotterdam investeren we samen verder in de bereikbaarheid van onze regio.’

 

Cookie-instellingen