Aansluiting A13/A16De situatie ter hoogte van de Doenkade en A13 verandert ingrijpend. De A16 Rotterdam wordt met een hoger gelegen verbindingsboog aangesloten op de bestaande A13 richting Delft.

Aansluiting A13/A16

De werkzaamheden zijn in volle gang bij het nieuwe knooppunt Zestienhoven. Straks rijdt het verkeer hier vanaf de A16 Rotterdam zo de A13 richting Delft en Den Haag op, en vice versa. Een echte uitdaging om naast een vliegveld en aan de rand van een beschermd natuurgebied zo’n wegverbinding te realiseren. Hoe gaat het eruit zien? Welke werkzaamheden staan op de planning? En wat betekent dit voor de omgeving?

Wat gebeurt er?

De A16 Rotterdam zal met behulp van een verbindingsboog over de bestaande A13 heen op die weg worden aangesloten. Voor verkeer vanuit Delft betekent dit dat de A16 Rotterdam de doorgaande route wordt. Verkeer met bestemming Rotterdam Centrum, A20 Hoek van Holland, Rotterdam The Hague Airport en Spaanse Polder vervolgt de bestaande A13. De spitsstrook op de A13 richting Delft blijft bestaan.

Om ruimte te maken voor de A16 Rotterdam wordt de huidige A13 een stukje richting de Schieveensedijk gelegd. Om die verbreding te realiseren worden er drie viaducten verlegd en vernieuwd:
1.    Nieuwe onderdoorgang Hofwijktunnel
2.    Nieuwe brug over de Schieveensedijk
3.    Nieuw viaduct verbindingsboog A16/A13

 

 Nieuwe aansluiting


Met de nieuwe verbindingsboog knopen we de A13 en de A16 Rotterdam aan elkaar.

 

Een 10 voor kunstwerk 10

Viaducten, bruggen en andere objecten noemen we in de bouw kunstwerken. En om ze van elkaar te onderscheiden, geven we ze ook een cijfer mee. Zo is het viaduct dat de A16 Rotterdam met de A13 gaat verbinden kunstwerk 10.

Sinds maart 2022 rijdt het verkeer op de A13 richting Den Haag onder dit nieuwe viaduct door. Hoe ziet het nieuwe viaduct eruit en hoe is het gebouwd? 

Lees het interview met collega Martijn

 

Fietspad Doenkade

Het bestaande fietspad aan de noordzijde van de Doenkade komt te vervallen, maar er blijft wel een aansluiting met de recreatieve fietsroutes.

Het fietspad aan de zuidzijde wordt verbreed en krijgt twee rijrichtingen.

Ga naar de projectkaart en bekijk de toekomstige situatie. 

Naar de projectkaart

 

Eerste deel A16 Rotterdam in gebruik

Sinds medio juni 2023 is het eerste deel A16 Rotterdam in gebruik als N209. Het gaat om ongeveer 2 kilometer asfalt ter hoogte van Rotterdam The Hague Airport, tussen de Vliegveldweg en de N471. Tot de openstelling van de A16 Rotterdam eind 2025 blijft dit deel van de weg een provinciale weg (N209). In oktober dit jaar volgt ook het aansluitende deel tussen de N471 en de Ankie Verbeek-Ohrlaan in Rotterdam. 

Bekijk hier enkele foto's

 
 

 

Planning

Augustus 2021 | Start werkzaamheden duiker Tempelweg
September 2021 | Ingebruikname tijdelijke fietstunnel Oude Bovendijk
Oktober-november 2021 | Aanbrengen funderingspalen verbindingsboog deel 3
November-december 2021 | Heiwerkzaamheden viaduct afrit Vliegveldweg
Begin 2022 | Start realisatie viaduct passage afrit Vliegveldweg
Augustus 2022 - eind 2022Aanbrengen funderingspalen verbindingsboog deel 4
Maandag 14 juli 2023 (22.00 uur) t/m vrijdag 17 juli 2023 (05.00 uur) | Afsluiting van de A13 richting Delft/Den Haag

 

 

Aansluiting A13/A16 in beeld

Luchtfoto van de toekomstige situatie waar de A16 Rotterdam met een verbindingsboog aansluit op de huidige A13.
 
Luchtfoto waarbij het aangebrachte zand de contouren van de verbindingsboog met de A13 zichtbaar maakt. Rechtsboven ligt de landingsbaan van Rotterdam The Hague Airport.
 
Luchtfoto van de bestaande A13 met bovenin het vele zand. Het zand geeft de contouren van de verbindingsboog weer die links afbuigt richting de toekomstige A16 Rotterdam.
 

Bovenaanzicht werkzaamheden

 

 

Bovenaanzicht werkzaamheden

 
 

 

Cookie-instellingen