Over de A16 Rotterdam

Rijkswaterstaat realiseert de A16 Rotterdam, de nieuwe verbinding tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De 11 km lange rijksweg verbetert de bereikbaarheid en leefbaarheid in het noordoostelijk deel van Rotterdam, in Lansingerland en in de omliggende regio.

Met grondwallen, een half verdiepte tunnel door het Lage Bergse Bos, geluidschermen en geluiddempend asfalt wordt de energieneutrale A16 Rotterdam een van de best ingepaste rijkswegen van Nederland. De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis.

 

Wat staat er te gebeuren?

  • Er komt een nieuwe rijksweg langs de noordoostrand van Rotterdam. De rijsnelheid wordt maximaal 100 km/h.
  • De A13 en de N209 bij Rotterdam The Hague Airport worden aangepast en aangesloten op de nieuwe rijksweg. Er komen aansluitingen bij de N471 en Ankie Verbeek-Ohrlaan.
  • Ook het Terbregseplein wordt aangepast en aangesloten op de nieuwe snelweg.
  • In het Lage Bergse Bos komt een half verdiepte tunnel, onder de Rotte en de Grindweg door; de Rottemerentunnel.
  • Om geluidshinder door verkeer te beperken brengen we op de A16 Rotterdam geluiddempende asfalt tweelaags zoab fijn aan. Ook komen er geluidschermen en grondwallen.
  • Aangrenzende gebieden zoals het Terbregseveld, de Vlinderstrik en het Lage Bergse Bos worden door verschillende overheden opnieuw ingericht en met elkaar verbonden met fiets- en wandelpaden.

Ga naar de digitale projectkaart van de A16 Rotterdam

Digitale projectkaart

Vergelijk de huidige en nieuwe situatie van de A16 Rotterdam via de digitale projectkaart. Zoom in op verschillende locaties en bekijk de toekomstige situatie.

Ga naar de digitale projectkaart

 

Planning

De bouw van de A16 Rotterdam is al vrij ver gevorderd. Het grootste deel van het constructiewerk is al voltooid. De komende periode concentreren we ons op het aanleggen van de wegen tussen de bouwwerken (o.a. viaducten), waardoor de uiteindelijke situatie steeds zichtbaarder wordt. In de Rottemerentunnel werken we momenteel hard aan de installatie van tunneltechnische systemen, die we sinds eind 2023 gedurende een jaar aan het testen zijn. Eind 2025 moet de A16 Rotterdam klaar zijn en open gaan voor verkeer. Raadpleeg de projectpagina’s voor de meer informatie:


•    Rottemerentunnel
•    Terbregseplein
•    Ankie Verbeek-Ohrlaan
•    Kruising HSL en Randstadrail
•    Aansluiting N471
•    Aansluiting A13
•    Viaduct Hoofdweg

 

 

 

Bekijk de projectfilm A16 Rotterdam

 

 

 

 

 

Cookie-instellingen