RottemerentunnelVanaf het Terbregseplein loopt de A16 Rotterdam via het Terbregseveld naar het Lage Bergse Bos. In het Lage Bergse Bos komt de weg half verdiept in een tunnel van 2,2 km te liggen.

Rottemerentunnel

Om de A16 Rotterdam goed in te passen, wordt de Rottemerentunnel aangelegd. Deze tunnel met een lengte van 2.235 meter ligt half verdiept in het Lage Bergse Bos. Sinds het najaar van 2020 wordt er volop aan de tunnel gewerkt.

Wat gebeurt er?

Het bouwen gaat volgens een strakke planning. Waarbij de Rottemerentunnel in aanbouw verdeeld is in 34 bouwkuipen variërend van 50 tot 200 meter. Elke bouwkuip doorloopt dezelfde bouwstappen voordat er uiteindelijk een tunnel ontstaat.

Eerst zijn alle damwanden aangebracht, zodat de bouwkuipen uitgegraven konden worden zonder dat het grondwater in de omgeving daalt. Met behulp van verschillende duikteams zijn vervolgens de vloeren van de tunnel gestort met zogenoemd onderwaterbeton. Zo ontstaat er een waterdichte bouwkuip. Zodra er een vloer gereed was werd het water uit de bouwkuip gepompt. In de droge kuipen gaat de bouwer verder met het storten van de buitenwanden en het dak. Het beton wordt ter plaatse gestort in moten van 25 meter.

Tussen de wanden in het midden van de tunnel, ook wel het middentunnelkanaal genoemd, komen kabels en leidingen te liggen en loopt de vluchtroute. Hier kunnen weggebruikers de tunnel verlaten in geval van een calamiteit. Na het storten van alle wanden en het dak ligt er een tunnel. En dan kan de afwerking beginnen.

Het tunneldak van de half verdiepte Rottemerentunnel wordt niet hoger dan 4,5 meter vanaf maaiveld. Dat is ongeveer zo hoog als de onderkant van de rieten kap van de bekende molenstomp in het bos. Bekijk hier de toekomstige situatie. 

5 stappen

Elke bouwkuip doorgaat verschillende stappen voordat we daadwerkelijk een tunnel hebben. Benieuwd hoe dat allemaal in zijn werk gaat? Bekijk de praatplaat hiernaast of bekijk de video hieronder.

Webinar

Wat komt er kijken bij de bouw van de Rottemeren-tunnel in het Lage Bergse Bos? Dat vertelden we vorig jaar tijdens een webinar.

Heb je het webinar gemist? Geen enkel probleem, je kan het gewoon terugkijken.

Kijk hier het webinar terug

 

Bouwstappen in beeld

De bouw van de Rottemerentunnel gaat in een aantal stappen. Deze bouwstappen hebben we weergegeven in een praatplaat.

Bekijk hier de praatplaat

 

 

Vaarweg de Rotte

Ter hoogte van de Rottekade kruist de Rottemerentunnel ondergronds de rivier de Rotte. Uitdaging tijdens de werkzaamheden is dat de Rotte te allen tijde gedeeltelijk open moet blijven voor vaarverkeer.  We hebben daarom een aantal maatregelen genomen. Zo hebben we damwanden geplaatst om de dijken te versterken. Daarnaast hebben we de werkzaamheden verdeeld over twee halve afsluitingen van de Rotte, om de vaarweg open te houden. Eerst zijn de funderingspalen in de Rotte aangebracht en daarna een damwand voor een helft. Als de tunnel tot de helft van de Rotte gemaakt is verplaatsen we de werkzaamheden naar de andere kant van de rivier zodat we daar verder kunnen werken aan de tunnel. Met deze bouwmethode kan vaarverkeer altijd aan 1 kant passeren en dus doorvaren.  

Lees het artikel in vakblad GWW 

 

 

 

Energieneutraal

Wist je dat er in de Rottemerentunnel wel 54 verschillende elektrische systemen zitten? Van verlichtings- tot veiligheidsinstallaties, pompinstallaties en nog veel meer. Bij elkaar is er voor die systemen net zoveel stroom nodig als voor een gemiddelde woonwijk. Er zitten ook nog eens 100 verschillende soorten kabels in met een totale lengte van 1500 kilometer, dat is van hier naar Barcelona.

Om de tunnel energieneutraal te maken, wordt het stroomverbruik tot een minimum beperkt en alle energie met zonnepanelen opgewekt. De wisselstroom uit het elektriciteitsnet wordt in één keer omgezet naar de gelijkstroom die de tunnel-installaties nodig hebben. Dat scheelt veel energieverslindende adapters, die je anders voor elk apparaat apart nodig zou hebben. Lichtgekleurd asfalt aan het begin van de tunnel en ledverlichting over het hele traject maken de weg nog zuiniger.

Lees het artikel met collega Hans Pos

 

 

 

Tunnelveiligheid

Nederland stelt hoge veiligheidseisen aan tunnels, in lijn met de Europese wetgeving. De Rottemerentunnel is straks uitgerust met de meest hoogwaardige veiligheidssystemen en wordt 24/7 bewaakt vanuit de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Voordat de tunnel in gebruik wordt genomen, worden de systemen getest en krijgt de verkeersleiding een training om bij elk soort calamiteit de juiste stappen te kunnen nemen.

De weggebruikers moeten zichzelf in veiligheid kunnen brengen en de hulpdiensten moeten overal goed bij kunnen komen. Met interactieve 3D-modellen, zogenaamde Virtual Reality-modellen, worden alle scenario’s ruim van tevoren met de hulpdiensten doorlopen.

Bekijk hier de korte animatievideo

 

 

 

Kwaliteitsimpuls Lage Bergse Bos

De inrichting van het tunneldak en de taluds maakt deel uit van de algehele vernieuwing van het Lage Bergse Bos. Om het recreatiegebied aantrekkelijker te maken voor bezoekers, worden in de komende jaren delen opnieuw ingericht door het Recreatieschap Rottemeren. Het gebied rondom de tunnel ter hoogte van restaurant Bergsche Plas krijgt een parkachtig karakter met veel open ruimte, zachte glooiingen en verspreid groen. Richting de noordzijde is er straks steeds meer groen, dat krijgt het Lage Bergse Bos ook nadrukkelijker het karakter van een bos.

Tijdens de bouwfase is er bij de Expo A16 Rotterdam een proefopstelling te zien waarop de drainage en beplanting op het tunneldak wordt nagebootst en getest.

Bekijk onderstaand filmpje waar collega Arne uitleg geeft over de proeftuin (Rottemerentunnel in beeld).

 

Planning

Zomer 2023 | Afwerking tunneltoeritten met o.a. lamellen en akoestische wandpanelen

September 2023 | Tunneldak volledig gesloten
September 2023 | Aanbrengen gevelbekleding dienstgebouwen

Tot en met eind 2023 | Aanbrengen technische installaties in de tunnel

Eind 2023 - eind 2024 | Herinrichting tunneldak

Eind 2023 - eind 2024 | Testen Rottemerentunnel

Voorjaar 2024 | Aanbrengen deklaag op beide rijbanen

Eind 2024 - medio 2025 | Beplanting aanbrengen op het tunneldak 

Rottemerentunnel in beeld

Tunnelbuizen Rottemerentunnel
Tunnelbuizen en middentunnelkanaal Rottemerentunnel

 

Luchtfoto Rottemerentunnel in aanbouw
Luchtfoto Rottemerentunnel in aanbouw
 
Luchtfoto bouwkuipen bij rivier de Rotte
Luchtfoto bouwkuipen nabij rivier de Rotte
 
Luchtfoto Rottemerentunnel en Lage Bergse Bos
Luchtfoto Rottemerentunnel met links 1 van de molenstompen en rechts het Lage Bergse Bos
 
Luchtfoto Rottemerentunnel in aanbouw vlakbij de Grindweg
Rottemerentunnel in aanbouw bij de Grindweg/Bergweg Zuid. Rechts zijn de funderingspalen zichtbaar van de tunnelmond.
 
Rottemerentunnel en Grindweg/Bergweg-Zuid vanuit de lucht
Luchtfoto Rottemerentunnel in aanbouw bij de Grindweg/Bergweg Zuid
 
Grijs dienstgebouw in aanbouw met schuin dak
Eén van de twee dienstgebouwen in aanbouw.
 

Bovenaanzicht werkzaamheden

 

 

 

Cookie-instellingen