Op bovenstaande foto een vergezicht met het hele project in beeld; vanaf het Terbregseplein richting de Rotte tot aan de aansluiting op de A13.
Terbregseplein
Het is een van de drukste verkeersknooppunten van Nederland. Het Terbregseplein. Over het bestaande knooppunt komt een nieuwe fly-over waarmee de verbinding met de bestaande A16 wordt gemaakt. Het zandpakket ligt er al een poosje. Wegverkeer zal straks vanaf deze zijde vanaf de bestaande A16 richting de A13 rijden. Het is ‘het beginpunt’ van de A16 Rotterdam.
Rottemerentunnel
Op onderstaande foto’s wordt zichtbaar waar de Rottemerentunnel komt te liggen. De damwanden van de eerste bouwkuip zijn inmiddels aangebracht. Na deze bouwkuip volgen er in totaal nog 30 bouwkuipen. Midden in het Lage Bergse Bos ligt de welbekende molenstomp waar de tunnel vlak langs komt te liggen.
Aansluiting A13/A16 tot aan de Rottemerentunnel
Zand, zand en nog eens zand. Een close-up van de aansluiting van de A16 Rotterdam op de bestaande A13. Het zandplateau wordt de komende tijd verder uitgebreid. Daar waar de N471 de N209 kruist, wordt het verkeer in het najaar van 2020 omgeleid via een bypass. Het zandplateau voor de voorbelasting ligt al een poosje in te klinken. Daarnaast een close-up van de bypass Wildersekade. De Schiebroekseweg is afgesloten, waarbij het verkeer via deze bypass rechtstreeks op de N209 in- en uitvoegt. Op de Schiebroekseweg is al zand aangebracht voor de voorbelasting van de A16 Rotterdam. Tenslotte een doorkijk vanaf de kruising N209/Ankie Verbeek Ohrlaan richting de Rottemerentunnel. In de verte staan de machines die gestart zijn met de realisatie van de Rottemerentunnel.