Het zand was bedoeld om de grond bij dat gebied te verstevigen en ligt er inmiddels lang genoeg. De zandterpen zijn extra hoog gemaakt om de ondergrond voldoende te laten inklinken. Dit betekent dat de ruimte tussen zandkorrels kleiner wordt, waardoor het zand dichter op elkaar komt.
Plaats maken voor de nieuwe A16 Rotterdam
De rotonde op het Doenkadeplein gaat uiteindelijk weg om plaats te maken voor de nieuwe A16 Rotterdam. Einde van het jaar 2020 wordt het verkeer daarom omgeleid via een bypass. Het verkeer kan tijdens het afgraven van zand doorrijden en heeft geen last van de werkzaamheden. Vanaf donderdag 9 juli start de bouwcombinatie met de voorbereidende werkzaamheden aan de bypass. Tijdens de werkzaamheden is er 1 rijstrookafzetting.
Wat komt er straks voor terug?
De A16 Rotterdam kruist de N471 straks bovenlangs. Verkeer op de N471 rijdt onder het viaduct gewoon door en er komen en toe- en afritten met de A16 Rotterdam. Voor de richting Dordrecht en Breda sla je rechtsaf, voor de richting Delft en Den Haag linksaf. Langs de A16 Rotterdam komen geluidschermen. Ze worden groen beplant om het gebied eromheen zo min mogelijk geluids- en visuele overlast te bezorgen.
Fundering bypass in juli de grond in
Vanaf donderdag 9 juli begint het voorbereidende werk aan fundering van de bypass voor de kruising van de N209 en de N471. De bypass is nodig om verkeer tijdelijk om te leiden als er aan de nieuwe A16 Rotterdam gewerkt wordt. Het werk duurt tot eind juli en er is een rijstrook minder beschikbaar. De werkzaamheden hebben dan ook weinig tot geen impact op het wegverkeer.
Om daarbij ook geluidshinder zoveel mogelijk te voorkomen, bestaat de fundering uit buispalen die trillingsvrij de grond in worden geschroefd. Deze methode geeft minder overlast voor de omgeving. Daarnaast wordt overdag buiten de spits gewerkt, tussen 09.00 en 16.00 uur en in de nacht van 20.00 tot 06.00 uur.