Vanaf onder andere de Rotterdamse Keilehaven transporteert het team grote hoeveelheden zand naar het werkgebied van de nieuwe A16 Rotterdam. In totaal is circa 4 miljoen kuub zand nodig, waarvan er nu 2 miljoen op de juiste plek ligt.
Jan Span, manager grondstromen bij bouwcombinatie De Groene Boog: “Op topdagen rijden er ruim 80 vrachtwagens. Het is elke dag weer een puzzel. Dat is wel een feestje waard.” Het zand is nodig voor de nieuwe snelweg en voor de aanleg van tijdelijke openbare wegen. Jan: “Er is heel veel zand nodig voor de aanleg van de nieuwe snelweg. Het zorgt voor een stevige en constructieve ondergrond waarop de weg en tijdelijke bouwweg aangelegd kan worden.”
Noordzee en Markermeer
Het zand heeft al een hele reis achter de rug, voordat het op z’n plek ligt. Vanuit het Markermeer en de Noordzee wordt het zand met zandzuigers van de bodem gezogen. Een binnenvaartschip transporteert het naar de vijf loskades in Nieuwerkerk aan den IJssel, Schiedam en Rotterdam en daarna gaat het per vrachtwagen het werkgebied in.
Minimale hinder
Er zijn diverse overslaglocaties. Jan: “Die locaties liggen op zo kort mogelijke afstanden van ons werk, zodat vrachtwagens zo min mogelijk het verkeer belasten. Vanaf sommige locaties wordt 20.000 kuub per week gelost. Dat zijn 25 vrachten per uur. Om te zorgen dat dat niet voor extra overlast zorgt op de weg rijden we over hoofdwegen. We rijden niet in de drukste perioden. Dat hebben we ook afgesproken met onder andere de gemeente Rotterdam.”
Nog een jaar
Voorlopig is de klus nog niet geklaard. Jan: “We zijn dan wel op de helft, maar de andere helft gaan we het komende jaar realiseren. De transporten hebben zich de afgelopen periode opgebouwd. Op het hoogtepunt vervoeren we meer dan 60.000 kuub zand per week. Die piek duurt nog tot begin 2021, daarna wordt het weer minder”.
Veilige transporten
Veiligheid blijft een voortdurend aandachtspunt. Bij een logistieke operatie van deze omvang en het feit dat we dit met vele chauffeurs doen in stedelijk gebied is een bijzondere uitdaging. De samenwerking op alle niveaus in de logistieke operatie is de sleutel tot succes. Van schipper tot kraanmachinist, van chauffeur tot uitvoerder en projectleider. Het blijft een teamprestatie.