[interview] Eerste pijler fly-over A16 Rotterdam gestort

17-11-2020 8002 keer bekeken

De eerste betonnen pijler van de fly-over voor de A16 Rotterdam is gestort. Een 10 uur durende klus die de nodige voorbereidingen en precisie vraagt. “Na deze volgen er nog 17”, vertelt projectmanager Albert Timmerman.

De pijlers vormen de fundering van de nieuwe fly-over die de huidige A16 met de nieuwe A16 Rotterdam verbindt. Albert: “De wegdekken worden straks, zonder het verkeer te hinderen, over de pijlers heen geschoven. Een unieke bouwmethode waarmee we medio volgend jaar starten.”

> Bekijk de foto's van deze precizieklus

Sneller dan gedacht
Om de pijler te kunnen realiseren, is 90 m3 beton nodig. Albert: “We rekenden op een betonstort van 20 uur. Een precieze klus waarbij we de druk op de stalen bekisting nauwlettend in de gaten gehouden. Die bekisting houdt het beton stevig op zijn plaats, terwijl we langzaam storten. Een team van experts meet tijdens het storten voortduren hoe de druk op de bekisting is. Uiteindelijk konden we sneller storten, omdat we op tijd zagen dat de bekisting de druk goed aankan.” 

Zelfverdichtend beton
De pijler is 10 meter hoog en 6 meter breed en wordt in één keer gestort met zelfverdichtend beton. Grootste verschil met ‘normaal’ beton is dat zelfverdichtend beton zelf eventuele luchtbellen uit het beton drukt. “Nadeel daarvan is dat het langer duurt, voordat het beton helemaal gestort is,” zegt Albert. “Je moet het langzaam laten inzakken.”

Elke 2 á 3 weken een nieuwe pijler
Het beton moet anderhalve week uitharden. Daarna gaat de bekisting eraf. Het verkeer op de huidige A16 ziet dan een betonnen pijler boven het maaiveld uitsteken. Albert: “Er is veel werk in de ondergrond verricht. Nu werken we de lucht in en is steeds meer zichtbaar dat we hier hard werken aan de nieuwe A16 Rotterdam.” Het is de bedoeling dat vanaf nu elke 2 á 3 weken een nieuwe pijler wordt gestort.

Cookie-instellingen