5 stappen
De Rottemerentunnel leggen we aan in 5 stappen. We leggen stap voor stap uit hoe we de tunnel bouwen.
Stap 1
7 kilometer aan stalen damwanden worden aangebracht om de bouwkuip te maken. 7.700 funderingspalen, die ervoor zorgen dat de tunnel straks stevig op zijn plek blij liggen, worden geboord.
Stap 2
Tijdens het ontgraven van de bouwkuip voegen we water toe om te voorkomen dat de bodem van de bouwkuip opbarst door de druk van het grondwater. Er zijn duikers aan het werk om ervoor te zorgen dat de grond rondom de paalkoppen goed wordt weggegraven.
Stap 3
We storten een gewapende onderwaterbetonvloer. Ook hier zijn duikers aan het werk om te controleren of het werk goed verloopt. Nadat het beton is uitgehard, is de bouwkuip waterdicht en pompen we het water weg.
Stap 4
Het beton voor de wanden en het dak wordt ter plaatse gestort in moten van 25 meter. Tussen de beide tunnelbuizen is ruimte gereserveerd voor de technische installaties en de bijbehorende bekabeling.
Stap 5
De damwanden worden verwijderd en de ruimte bovenop en rondom de tunnel wordt groen ingericht.
> Download de infographic (PDF)
En verder
Tunnelveiligheid
De Roemerentunnel wordt uitgerust met de meest hoogwaardige veiligheidssystemen. De tunnel krijgt elke 100 meter een vluchtdeur die uitkomt op een vluchtgang. Daarnaast hangt er elke 50 meter een hulppostkast.
Technische systemen
In de Roemerentunnel zien straks 54 verschillende systemen; die allemaal energie nodig hebben. Van verlichting tot camera’s en matrixborden. Meer dan 2 miljoen kilowauur per jaar is er nodig. Bij elkaar is dat net zoveel stroom als voor 1.000 huishoudens.
Energiebesparing
In de tunnel maken we gebruik van led-verlichting. Daarnaast komt er lichter asfalt in de tunnel en brengen we een coating aan op de wanden. Dat reecteert beter, waardoor de lampen minder fel hoeven te schijnen.
Energieneutraal
Alle energie wordt met zonnepanelen opgewekt. Deze zonnevelden komen o.a. bij het Terbregseplein, kruising Ankie Verbeek Ohrlaan en bij de aansluiting A16/A13.