[nieuws] Nieuwe Hofwijktunnel, zelfde doorrijhoogte

07-04-2021 5959 keer bekeken

De Hofwijktunnel, die onder de A13 loopt, wordt tijdens de aanleg van de A16 Rotterdam vernieuwd. In de oorspronkelijke plannen was sprake van een tijdelijke lagere doorrijhoogte. Goed nieuws: die hoogte blijft tijdens de bouwfase toch gelijk aan de oude situatie. 9 april gaat de tunnel weer open.

Om te zorgen voor een goede aansluiting van de A16 Rotterdam op de A13 verbreden we de A13 een stukje. De Hofwijktunnel moet dus langer worden. Vandaar de nieuwe tunnel.

A13 niet overal even hoog

Omgevingsmanager Frank van Ginderen weet hoe het zit met de doorrijhoogte. ‘De linkerkant van de A13 is niet overal even hoog, hij loopt een beetje af. Dat is nodig voor een goede afwatering. We noemen dat ook wel een dakprofiel. De zijkant van de A13 ligt dus wat lager, waardoor de doorrijhoogte van de Hofwijktunnel tijdens de bouwfase automatisch ook wat lager zou worden.’

(tekst gaat door onder de foto)

Maar er is toch een oplossing gevonden, waardoor de doorrijhoogte niet verandert. Frank: ‘Het dak konden we niet hoger maken, maar het wegdek konden we wel verlagen, verdiept aanleggen eigenlijk. Dat hebben we dus gedaan.’ Dat was technisch nog wel een uitdaging, want er moest een waterdichte voorziening worden gemaakt, zodat het grondwater niet omhoog komt. Frank: ‘Dat is nu gelukt!’

Vraag van omgeving

Het idee ontstond na vragen uit de omgeving. Dick Klok van Cumela, de brancheorganisatie voor groen, grond en infra werd door een van zijn leden benaderd. ‘Door de lagere doorrijhoogte van de tunnel zouden agrariërs een stuk om moeten rijden, wat veel tijd en geld zou kosten. Toen heb ik contact opgenomen met de organisatie van de A16 Rotterdam om te bespreken of er niet een andere oplossing is’, vertelt Dick.

In overleg met Dick kwamen we met de oplossing om de tunnel uit te diepen. ‘Volgens ons was dat mogelijk', vertelt Dick. 'Dus hebben we gevraagd of dat onderzocht kon worden. En het bleek inderdaad te kunnen. Met het resultaat zijn we erg tevreden.’

Vroeg meedenken

Dick had vooral contact met omgevingsmanager Frank. En dan contact was goed, meent Dick. ‘Op vragen kregen we meteen een reactie.’ Het is volgens hem fijn om zo vroeg mogelijk in het proces betrokken te worden. ‘Ik snap ook wel dat het niet fijn is als we een plan afschieten waar jaren aan gewerkt is. Daarom kunnen we beter meteen meedenken. En onder onze leden zitten ook veel mensen met kennis, dus meedenken en adviseren is voor ons nooit een probleem.’

(tekst gaat door onder de foto)

Verder werken

De Hofwijktunnel gaat 9 april weer open voor verkeer, maar de werkzaamheden zijn dan nog niet klaar. Frank: We hebben de tunnel nu verlengd aan de oostkant. Nu gaan we de middensectie en de westkant vernieuwen.’ Voor dat werk moet de tunnel nog een paar keer dicht. ‘Verkeer rijdt dan om via de N209’, vertelt Frank. ‘Maar als het zover is, zullen we daar uiteraard over communiceren.’

Volgens planning is de nieuwe Hofwijktunnel eind 2023 klaar.

Cookie-instellingen