Vandaag is de eerste dilatatiebalk succesvol de bouwkuip ingehesen! Dilatatiebalken komen om de 50 meter en zijn nodig om de werking van de betonnen vloer op te kunnen vangen.
Omdat we voor de bouw van de Rottemerentunnel de bouwkuipen nat ontgraven en gebruik maken van onderwaterbeton, brengen we de dilatatiebalken in de bouwkuipen aan terwijl deze vol staan met water.
Voor deze indrukwekkende hijsklus gebruikten we maar liefst 3 kranen, zware jongens variƫrend van 120 tot 700 ton. De 91 ton wegende constructie is met twee kranen aan 32 hijspunten gehesen in een speciaal samengesteld hijsframe. Eenmaal boven de bouwkuip, is ook de derde kraan aangeslagen om extra afstand te overbruggen om de balk op de eindpositie te krijgen.
De volgende stap is het storten van het onderwaterbeton voor de vloer van de tunnel. Als het beton voldoende is uitgehard, pompen we de bouwkuip leeg en kunnen we van start met de wanden en het dak. In totaal zijn er 33 bouwkuipen in de tunnel waarbij we onderwaterbeton voor de vloer toepassen.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.