Het zand wordt in eerste instantie gebruikt als voorbelasting om de slappe ondergrond te laten inklinken, voordat er gestart kan worden met het bouwen van de weg, tunnel en viaducten. Op sommige plekken wordt het zand ook al weer weggehaald waarna het naar andere bouwlocaties wordt gebracht om de ondergrond te verstevigen.
Een deel van het zand is gebruikt voor de aanleg van de tijdelijke bouwweg, waarmee het bouwverkeer wordt gescheiden van het reguliere verkeer. Zo wordt het zand op meerdere plekken na elkaar slim ingezet, en uiteindelijk vindt het merendeel ook een eindbestemming in het project: als ondergrond voor de aarden baan van de weg, bij de landhoofden van de viaducten en in de grondwallen waarmee de weg ter hoogte van Schiebroek wordt ingepakt.
200.000 vrachtwagens
Arjan Visser, directeur techniek bij De Groene Boog is trots op deze mijlpaal: “Het is een enorme logistieke operatie om die ruim 200.000 vrachtwagens met zand op het juiste moment op de juiste plek in het project te krijgen. En dat met zo min mogelijk overlast voor de omgeving. Een mooie prestatie van het hele team!”. Ronald Vlieland, technisch manager bij Rijkswaterstaat beaamt dat: “Het is ongelooflijk als je beseft hoe ontzéttend veel zand dit is en hoeveel mensen daar in de hele keten, van de zandwinplek tot en met de verwerking in het werk, hun bijdrage in hebben gehad! We mogen met z’n allen met recht trots zijn op deze prestatie!”