Het dek is gebouwd op een steigerondersteuning op palen. Omdat het viaduct een behoorlijke bocht moet maken en daardoor sprake is van verkanting (de weg aan de kant van de buitenbocht wat hoger), moest het beton in het werk gestort worden. Daarvoor reden er 13 betonwagens per uur af en aan om in totaal 2.700 kuub beton te leveren. Om half 2 vannacht was de klus geklaard.
[tekst gaat door onder de foto's. Klik op het pijltje om alle fotos te bekijken]
Sneller dan gepland
Het storten van het beton is altijd een beetje spannend, omdat het niet mag uitharden. ‘Je moet het nat in nat blijven storten’, vertelt hoofduitvoerder Reyer de Jong. ‘Je moet doorgaan tot het klaar is en mag tussendoor niet stoppen. De aanvoer van het beton moet dus goed zijn, zodat je laag voor laag kan storten zonder dat het beton verhardt. Dat was gister een extra uitdaging, vanwege het lekkere weer. Gelukkig ging alles goed. We waren zelfs eerder klaar dan verwacht.’
In de planning hou je rekening met een kleine tegenslag. Er kan een pomp uitvallen, het verkeer kan tegenzitten. De Jong: ‘Uiteindelijk was er van dat alles geen sprake waardoor we om 01.30 uur klaar waren, terwijl we hadden gerekend op 06.00 uur.’
Uit de steigers
Grote vijzels gaan het dek nu samendrukken, dat is nodig voor het draagvermogen van het dek. Over 2 weken is het viaduct op eigen gewicht voorgespannen en kan de bekisting en de steiger er onderuit.
In het voorjaar van 2022 rijdt verkeer op de A13 richting Den Haag en het verkeer op de Schieveensedijk onder dit dek door.
Tweede dek
Inmiddels wordt ook hard gewerkt aan het tweede en laatste dek, de rijbaan richting Rotterdam. De betonstort daarvoor vindt eind juni plaats.