[interview] Opbouw 'lanceerneus' A16 Rotterdam in volle gang

21-06-2021 705 keer bekeken

Vanaf begin september is het Terbregseplein het decor van een technisch hoogstandje. De voorbereidingen voor de ‘lancering’ van de wegdekken over het verkeersknooppunt zijn in volle gang.

In korte tijd is er een fabriek op locatie gebouwd en zorgde het uitvoeringsteam voor de bouw van de pijlers, waar de dekken straks overheen geschoven worden. Albert Timmerman, projectmanager bij bouwcombinatie De Groene Boog: “We maken gebruik van de ILM-methode (Incremental Launching Method). Een unieke werkwijze waarbij met behulp van een stalen frame (de neus) betonnen wegdekdelen over de weg heengeschoven worden. De betonnen dekken worden ter plaatste op de zogenoemde voorbouwlocatie gestort.” 

Bekijk ook de vlog van snelwegwijzer Frank Jan Kat over 'de neus' 

Drie zones

Deze week wordt ‘de lanceerneus’ opgebouwd; een stalen frame dat straks de wegdekken over de gebouwde pijlers en het bestaande wegennet heentrekt. “De neus overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed verdeeld wordt,” legt Albert uit.

  

Voor de neus bevinden zich de drie zones waarin de wegdekken op locatie worden gebouwd: de prefabzone, de bekistingszone en als laatste de curingzone. Elk dek ‘doorloopt’ deze drie zones. Elk deel is ongeveer 30 meter, sommige stukken zijn wat kleiner. “Nadat we een dek hebben gegoten, moet het twee weken uitharden voordat we het over de weg kunnen schuiven. We schuiven het laatste element van de fly-over als eerste. Dat gaat ongeveer met een snelheid van een tweeënhalve meter per uur. Elke twee weken – zodra er een wegdeel is uitgehard – schuiven we daar een extra element bij, totdat het dek lang genoeg is. We maken een viaduct van 400 meter en twee rijrichtingen – we zijn dus nog wel twee jaar bezig,” aldus Albert.

Unieke techniek

Hoewel geen nieuwe techniek, wordt deze methode in Nederland maar sporadisch gebruikt. “Onze onderaannemer Freyssinet heeft veel ervaring met deze werkwijze in Europa. In Nederland is dit vrij uniek,” zegt Albert. “Deze techniek kan alleen gebruik worden voor de bouw van bruggen en viaducten van een paar honderd meter of meer. Deze techniek is toepasbaar bij fly-over en bruggen met een grote overspanning, en daarvan zijn er in ons land niet zoveel.” Het grote voordeel van bouwen met de neus is dat de snelweg niet afgesloten hoeft te worden. Albert: “Het is een veilige techniek, waardoor het verkeer gewoon kan blijven rijden.”

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.