[nieuws] Eerste bouwkuip Rottemerentunnel succesvol leeggepompt

24-06-2021 914 keer bekeken

Het eerste stuk van de vloer van de Rottemerentunnel is te zien! Deze week pompten we de eerste bouwkuip leeg. Die stond vol met water voor het aanbrengen van het gewapende onderwaterbeton. Nu dat is uitgehard, kon het water weg.

Hoofduitvoerder Sander Tetteroo: ‘In Nederland hebben we nog niet eerder zo’n lange tunnel op deze manier gemaakt. We storten in één keer de constructieve onderwaterbetonvloer, wat aanzienlijk scheelt in de hoeveelheid materiaal die nodig is, zoals damwand, funderingspalen en beton. Een ander voordeel is dat we op deze manier minder grond hoeven te ontgraven. Maar dat betekent wel dat alle stalen wapening, maar ook de 90 ton zware dilatatiebalken onder water moeten worden aangebracht. En dat terwijl er niet veel zicht is, dat vergt de nodige inspanning. Op dit moment zijn tientallen duikers aan het werk om dit in goede banen te leiden voor de overige 33 bouwkuipen die we nog gaan storten.’

Beton bespaard

Wanneer gekozen zou zijn voor een gewone onderwaterbetonvloer in plaats van een constructieve onderwaterbetonvloer, dan zou eerst onder water een werkvloer van een meter dik moeten worden gestort. Na het leegpompen breng je op de droge werkvloer de wapening aan waarna de constructievloer wordt gestort van nog eens een meter dik. Door in 1 keer de constructievloer aan te brengen besparen we dus ongeveer de helft aan beton.

Sander: ‘Nu zie je het resultaat van de 2 jaar voorbereiding waarin we alles hebben bedacht samen met uitvoering, werkvoorbereiding en ontwerpers. Dat er nu een mooie, droge bouwkuip is gemaakt, is het bewijs van 2 jaar goed samenwerken. Wat we hebben bedacht, is gelukt.’

Buitenwanden en dak

Dit was de eerste kuip die is gestort en inmiddels leeggepompt. Elke stap is geëvalueerd, zodat het werk bij volgende kuipen ook op een goede manier kan worden uitgevoerd. Na de vloer van de tunnel, volgen de wanden en het dak. Volgende week starten we in deze kuip met het opbouwen van de bekisting van de middenwanden. Daarna volgen de buitenwanden en het dak, waarbij het beton in moten van 25 meter wordt gestort. Het dak storten we bij een groot deel van de tunnel meteen mee, dat betekent dat de eerste tunneldelen dit najaar al dicht zijn. Dan ziet het er hier alweer heel anders uit!

Cookie-instellingen