[interview] Veel plannings- en voorbereidingswerk bij aanleg tijdelijke rotonde

24-08-2021 1393 keer bekeken

Om ruimte te maken voor de aanleg van de A16 Rotterdam, bouwen we ter hoogte van de kruising N209 en de Ankie Verbeek-Ohrlaan een tijdelijke rotonde. Zo kan verkeer tijdens de werkzaamheden gewoon doorrijden. Wat komt er allemaal bij het werk kijken?

We praten erover met ontwerpleider Inge Dik en werkvoorbereider Maurice Scherpenhuyzen.

‘In deze omgeving bouwen we een snelweg met toe-en afritten en komt er ook een viaduct. Dat betekent in je ontwerp rekening houden met allerlei randvoorwaarden’, vertelt Inge. ‘Hebben we voldoende werkruimte om de nieuwe snelweg te kunnen maken, past het allemaal, is het veilig? Uiteindelijk is de aanleg van deze rotonde een van de vele stappen tijdens de bouw van de A16 Rotterdam.’

Veilig

Dat ontwerp werd door Inge en haar collega’s 2 jaar geleden eerst ingetekend op papier, daarna maakte ze er een digitaal 3D-model van. Inge: ‘Zo controleerden we of het ontwerp veilig was, met alle verkeerssituaties die zich kunnen voordoen. We leggen een tijdelijke rotonde aan, maar wel voor een periode van 2 jaar. Met het ontwerp is daarom uitgegaan van een ‘definitieve situatie’, vervolgt Inge. ‘Zo zorgen we ervoor dat de rotonde voldoet aan alle richtlijnen die gelden voor een gemeentelijke en provinciale weg.’

Netjes

‘Uiteindelijk rijd je er met 80 km/h overheen’, vult Maurice aan. ‘Dus het moet allemaal wel duidelijk en netjes zijn voor de weggebruiker en voldoen aan de eisen. Zo moeten we bijvoorbeeld zorgen voor ruimere bochten, zodat je 80 km/h kan blijven rijden, moeten de zichtlijnen duidelijk zijn, zodat je op tijd ziet dat je moet remmen. En we zorgen voor goede markering, borden en verlichting.’

Voorbelasten

Na goedkeuring van het ontwerp door de wegbeheerder, kon Maurice aan de slag. Dat is inmiddels al meer dan anderhalf jaar geleden. Maurice: ‘Op de plek van de rotonde was nog geen weg, maar een weiland. De ondergrond was erg slap. Daarom zijn we anderhalf jaar geleden al begonnen met voorbelasten van de weg door er veel zand neer te leggen, zodat de ondergrond stevig genoeg wordt om op te bouwen.

Die voorbelasting kon eind juni dit jaar weer worden weggehaald, waarna het riool voor de afwatering is aangelegd. Ook de fundering en de betonbanden zijn aangebracht en inmiddels is de rotonde geasfalteerd.

Aanpassingen

In de tussentijd was Maurice druk bezig met rekenen hoeveel asfalt en verkeersborden er precies nodig zijn. Daar waren ook nog af en toe aanpassingen voor nodig. ‘Dat is een doorlopend proces. Zo zijn we overgestapt naar een ander asfaltmengsel, waarbij we minder asfalt nodig hebben. Ook zijn er nog wat aanpassingen gedaan aan de vangrail (we gebruiken de vangrail die eerst langs de A13 stond) en zijn we overgestapt van aluminium verkeersborden naar duurzamere bamboeborden.’

Afsluiting

Eind augustus is er een weekendafsluiting nodig om de weg aan te laten sluiten op bestaande wegen. Maurice: ‘Omdat we van die weekendafsluiting afhankelijk zijn, hebben we per uur gepland wat we doen. Verkeer heeft buiten deze afsluiting geen last van de werkzaamheden. Dat kan omdat het een nieuwe weg is, buiten bestaande wegen.’

Vanaf maandagochtend 30 augustus om 6.00 uur rijdt verkeer over de nieuwe, tijdelijke rotonde.

Cookie-instellingen