[interview] Fly-over Terbregseplein: het lanceren begint

15-09-2021 2103 keer bekeken

Het Terbregseplein is een van de drukste verkeersaders van Nederland. Over dit bestaande knooppunt komt een fly-over die de bestaande A16 verbindt met de A16 Rotterdam. Er wordt een, voor Nederlandse begrippen, bijzondere bouwmethode toegepast: de Incremental Launching Method (ILM).

Albert Timmerman, projectmanager bij bouwcombinatie De Groene Boog: ‘In totaal lanceren we zo’n 800 meter wegdek in delen over het bestaande wegennet’. ILM is inmiddels een beproefde methode voor bouwers van infrastructuur in bergachtige gebieden, maar in Nederland wordt hij voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt in gebruik. Een bouwmethode waar ook opdrachtgever Rijkswaterstaat enthousiast over is. Ben Arts, technisch manager bij Rijkswaterstaat: ‘Met deze bouwmethode is er zo min mogelijk hinder voor het bestaande verkeer.’

Lanceren

Albert: ‘We starten aan de noordkant van het Terbregseplein. Daar hebben we een tijdelijke ‘fabriek’ gebouwd. Hier bouwen we de segmenten van de fly-over. Een wegdek bestaat namelijk uit meerdere segmenten. Eerst vlechten we de wapening, dan storten we het beton en tenslotte lanceren we de segmenten achter elkaar over de al eerder gebouwde pijlers.’ Dat lanceren gaat overigens heel langzaam, met ongeveer 2,5 meter per uur. Als automobilist zie je niets van het lanceren zelf. Ben: ‘Maar als je straks op de A20 rijdt kan het zijn dat je de heenreis nog niets ziet en de terugreis een wegdek boven de weg ziet hangen.’

‘Het eerste segment wordt gekoppeld aan ‘de lanceerneus’. Een stalen frame dat ervoor zorgt dat de afstand tussen de pijlers wordt overbrugd en dat het gewicht goed verdeeld wordt. Dat geeft meteen een uitdaging’, weet Albert. ‘Het eerste segment is het grootst en moet ook nog eens aan de neus worden gekoppeld, terwijl we weinig ruimte hebben om te werken. Daar gaat veel voorbereiding aan vooraf.’

Start

‘In de komende maanden gaan we starten met het lanceren van het wegdek over het Terbregseplein. Een mooie mijlpaal binnen het project’, vertelt Ben. Op allerlei locaties wordt er al volop gewerkt waardoor de contouren van de A16 Rotterdam steeds meer zichtbaar worden.

Cijfers

De fly-over bestaat uit 2 wegdekken van 410 meter. Per dek is er +/- 6.500 kuub beton nodig en +/- 1.100 ton wapening. Een wegdek bestaat uit 17 segmenten die tussen de 22 en 30 meter lang zijn. Alleen het eerste segment is langer, namelijk 35 meter. In 2023 moet het lanceren klaar zijn. Dan start de zogenoemde afbouwperiode; het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de geleiderails.
 

Cookie-instellingen