Na de fundering, de kolommen en de landhoofden zijn deze zomer de dekken gestort. En na de bouw van de dekken kunnen we aan de slag met de afwerking van de zijkant van de dekken. Dat moet ook wel, want in maart volgend jaar rijdt het verkeer op de A13 richting Den Haag al onder dit nieuwe viaduct door.
Randelementen
De afwerking van de zijkant van de dekken gebeurt met betonnen platen, in vaktermen ‘randelementen’ genoemd. Deze elementen van ruim 2 bij 2 meter, wegen 1800 kilo per stuk en worden in de betonfabriek in Sneek gefabriceerd. Met name tussen de twee verbindingsbogen door is het ophangen van de elementen een precisieklusje, wat goed manoeuvreerwerk vereist van de machinist van de verreiker die de elementen aanreikt.
Ruitpatroon
De architect ontwierp voor deze elementen een reliëf met een ruitpatroon, dat in het beton is gestort. Dit patroon zie je straks terug in alle viaducten en tunnels van de A16 Rotterdam op het deel vanaf de A13 tot het Terbregseplein. Op het Terbregseplein zelf sluiten we wat architectuur betreft aan op de bestaande pijlers en viaducten op deze locatie.
Stalen wapening
Na het ophangen en stellen wordt aan de achterzijde de stalen wapening in een betonnen rand (de zogeheten schampkant) gestort, waardoor de randelementen constructief verankerd zijn en stevig op hun plaats blijven. In totaal brengen we 380 strekkende meter randelement aan voor het viaduct bij de A13.