De vraag die we deze keer binnenkregen: hoe kan het dat het verkeer gewoon over de A20 kan blijven rijden, terwijl we boven de weg de verbinding maken tussen de huidige A16 en de A16 Rotterdam?
Bijzondere bouwmethode
Dat verkeer kan doorrijden tijdens de werkzaamheden komt omdat we een bijzondere bouwmethode toepassen. Met de zogenoemde ILM-methode (Incremental Launching Method) wordt in totaal zo’n 800 meter wegdek (400 meter per rijrichting) in delen over het bestaande weggennet geschoven. ILM is een beproefde methode voor bouwers van infrastructuur in bergachtige gebieden, maar in Nederland wordt hij voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt.
Door deze methode kunnen grotere overspanningen makkelijker overbrugd worden. En zijn er geen extra grote afsluitingen nodig om de fly-over te kunnen bouwen.
Schuiven vanaf voorbouwlocatie
Bij deze bouwmethode worden betonnen brugdekdelen vanaf een voorbouwlocatie aan de noordkant van het Terbregseplein richting de betonnen pijlers (steunpunten) 'gelanceerd'. Dat gebeurt met een snelheid van circa 2 - 2,5 meter per uur. De lanceerneus (een stalen frame) overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed is verdeeld.
Elk dek ‘doorloopt’ drie zones: de prefabzone, de bekistingszone en als laatste de curingzone. Eerst wordt het staal van het dek gevlochten, vervolgens in de bekistingszone het beton gestort en als laatste vindt de afwerking plaats. Nadat het een dek is gegoten, moet het twee weken uitharden voordat het over de weg geschoven kan worden.
In onderstaande video legt projectleider Daniel van Dorsellaer het ook nog een keer uit.