[nieuws] CO2-reductie van 10.000 ton voor de A16 Rotterdam

18-11-2021 1487 keer bekeken

Bij de A16 Rotterdam hebben we inmiddels een CO2-reductie bereikt van 10.000 ton. Dat komt door de inzet van biobrandstof Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) als vervanger van diesel.

'Met meer dan 3 miljoen liter HVO-brandstof op de teller wordt het resultaat van de ingezette duurzame koers steeds meer zichtbaar', constateert Sjoerd Gijezen, MVO-manager bij de A16 Rotterdam. 1 ton CO2-uitstoot komt overeen met 8 maanden elektriciteitsgebruik door een gemiddeld huishouden in Nederland.

Het toepassen van HVO als brandstof is een van de maatregelen om de duurzaamheidsambities tijdens de bouwfase van de nieuwe snelweg te realiseren. Sjoerd: 'Wij stellen onszelf samen met opdrachtgever Rijkswaterstaat als doel om minimaal 10% CO2-reductie te realiseren.'

Proces van innoveren

Sjoerd: 'Met zogeheten "thematafels" nodigden we direct betrokkenen en experts uit om samen tot nieuwe duurzame oplossingen en inzichten te komen.' Ook Rijkswaterstaat neemt deel. De beste en meest haalbare voorstellen zijn verder uitgewerkt. Dat was bijvoorbeeld HVO-brandstof.

Nieuwe en onbekende brandstof

HVO kan diesel een-op-een vervangen en reduceert daarmee de CO2-uitstoot met 90%. Sjoerd: 'Het lijkt op het eerste oog dus een laagdrempelige maatregel. Het vereist bovendien geen aanpassingen van de machines en het is voldoende voorradig.'

Desondanks was het gebruik van HVO geen vanzelfsprekendheid. HVO is relatief nieuw en onbekend. Sjoerd: 'Samen met onze brandstofleverancier en experts zijn we samen met onze partners de onbekende weg ingeslagen. Klein begonnen en we gaan groot eindigen! En niet onbelangrijk, Rijkswaterstaat doet een bijdrage om het verschil in kosten tussen diesel en HVO-brandstof te compenseren.' 

Cookie-instellingen