In maart volgend jaar rijdt het verkeer op de A13 richting Den Haag onder dit nieuwe viaduct door. Hoe gaat het met de bouw?
Martijn Schrover houdt als projectmanager zicht op de planning. ‘We zijn net klaar met de ruwbouw. Nu gaan we de randelementen, voorzetwanden en leuningen plaatsen en beginnen met de afbouw. Met andere woorden: we hebben het zware betonwerk gehad, we gaan nu beginnen met de afwerking van het kunstwerk.’ Dat afwerken gebeurt onder andere met randelementen. In de eisen die Rijkswaterstaat aan de weg stelt, zit ook een Esthetisch Programma van Eisen. Daarin stond bijvoorbeeld dat er een karakteristiek patroon moet komen dat op allerlei materialen gebruikt kan worden: op glas, beton en hekwerken.
Ruitpatroon
Met dat gegeven gingen de architecten van Quist Wintermans Architekten in opdracht van bouwcombinatie De Groene Boog aan de slag. Zij ontwierpen een ruitpatroon als identiteitsdrager van de weg. Maar dat is zeker niet het enige wat het architectenbureau doet, vertelt Joost Brands. Hij is hoofd ruimtelijke vormgeving. ‘Alles wat je aan de snelweg ziet is door onze handen gegaan. We hebben daar een uitgebreid vormgevingsboek voor gemaakt. Daarin staan alle regels en uitgangspunten die worden toegepast bij de uitwerking van de kunstwerken. Zo ontstaat er eenheid.’
Brands: ‘Het project duurt lang en je wil dat de kwaliteit van alle kunstwerken hetzelfde is. Je begint aan A, 2 jaar later pas aan B. Maar alles moet in dezelfde lijn uitgewerkt worden. Daarom maakten we een Integraal plan vormgeving. Alles moet bij elkaar passen en in het landschap.’
Technisch uitdagend
Volgens Brands is het ruitpatroon subtiel gerealiseerd, maar dat geldt niet voor de bouw van het viaduct zelf. ‘De technische complexiteit zit ‘m vooral in de ondersteuningsconstructie’, weet Schrover. ‘Bij de verbindingsboog komt veel bij elkaar: wegen, voorzetwanden, tussenkolommen, verlichting. Dat moet allemaal één geheel vormen. Op papier klopt het allemaal, maar eenmaal buiten is het altijd de vraag of het nog steeds allemaal past en klopt.’
Voor De Groene Boog was smal ontwerpen een uitdaging. Martijn Schrover: ‘We willen het kunstwerk zo smal mogelijk ontwerpen, onder meer vanwege de impact op het landschap. Maar omdat er een bocht in het viaduct zit, is dat moeilijk. Je moet voor de veiligheid door de bocht heen kunnen kijken. Als het smaller zou zijn, dan zie je niet goed wat er voor je gebeurt en dat kan gevaarlijke situaties opleveren.’
Afbouw
Kunstwerk 10 wordt nu afgebouwd met randelementen en leuningen en onder het kunstwerk plaatsen we nog voorzetwanden en vangrails. Schrover: ‘Al met al best nog wat werk voordat we de snelweg richting Den Haag kunnen verleggen. Gelukkig liggen we op schema.’