[beeld] Luchtfoto's A16 Rotterdam januari 2022

03-02-2022 1876 keer bekeken

Hoe gaat het met de vorderingen aan de A16 Rotterdam? Dat zie je het beste vanuit de lucht. Het is helemaal mooi meegenomen als de zon ook nog een beetje schijnt.

Bekijk de foto’s en lees waar we op dit moment druk mee zijn. 

De bestaande A13, die voor de komst van de A16 Rotterdam wordt verbreed zodat we in het midden kunnen aantakken. De Hofwijktunnel, enkele duikers en de duikerbrug Tempelweg worden daarom verbreed. Ook bouwen we een nieuw viaduct, waar het verkeer op de A16 Rotterdam straks de A13 bovenlangs passeert. Komende maand verleggen we de A13 rijbaan richting Den Haag al naar de definitieve locatie onder het viaduct.
De A16 Rotterdam kruist maar liefst twee sporen: de RandstadRail en de Hogesnelheidslijn. Voor het viaduct over de RandstadRail bouwen we op dit moment de kolommen voor het tussensteunpunt. Hiervoor hergebruiken we de groene stalen bekisting van de kolommen bij het N471 viaduct. Wekelijks storten we een setje van 3 kolommen.
Overzicht van de Ankie Verbeek-Ohrlaan, met onderaan in beeld de sportvelden van VOC, naast Hockeyclub Rotterdam. Voor het viaduct dat we hier bouwen is een van de landhoofden en het tussensteunpunt klaar. We starten nu met de bouw van het eerste deel van het dek.
Hier kruist de toekomstige A16 Rotterdam de N471, oftewel de G.K. van Hogendorpweg. We bouwen hier een nieuw viaduct, waarvoor de kolommen voor het tussensteunpunt al zichtbaar zijn. Begin april is de N471 op deze plek een lang weekend afgesloten, omdat we dan de weg een stukje opzij leggen. Zo kunnen we het tweede deel van het viaduct bouwen.
Overzicht van de Grindweg/Bergweg-zuid, die nu via een bypass over het dak van de tunnel loopt. Zo kunnen we het stukje tunnel onder de Grindweg/Bergweg-zuid maken. Te zien zijn de bouwkuipen in verschillende stadia: vol met water, net leeggepompt en met een dak erop. In 1 bouwkuip is de stalen wapening opgebouwd voor de middenwanden van de tunnel. Klaar voor de stort!
Overzicht vanaf met de Rottebandreef richting de zuidelijke tunneltoerit. De tunnel met aquaduct onder de Rotte wordt in 2 fases gebouwd, zodat het vaarverkeer hier geen hinder van heeft.
Een close-up van de bouwkuip nabij de Rottebandreef. In het middelste deel zie je de bekisting voor het zogeheten middentunnelkanaal klaar staan. Hier loopt straks het vluchtpad en krijgen de kabels & leidingen voor de technische installaties een plek. Als het beton voor het middentunnelkanaal is gestort, dan maken we ook hier de buitenwanden en het dak, zoals bovenaan de foto te zien is.
De bouw van de Rottemerentunnel bij de Rotte. De tunnel en het aquaduct in de Rotte bouwen we in 2 delen, zodat het vaarverkeer geen hinder ondervindt.
Overzicht van de voorbouwlocatie op het Terbregseplein. Onderin, op het eerste deel is het vlechten van de wapening te zien. Wanneer dat klaar is schuift de complete wapeningsconstructie naar het middelste deel, de bekistingszone. Hier wordt het beton gestort. Als het beton is uitgehard, dan schuiven we het betonnen dek naar het voorste deel, waar de afwerking plaatsvindt. Daarna is het dek klaar om gelanceerd te worden. Zo schuiven, of beter gezegd: lanceren we de 17 dekken het komende jaar voor ons uit.
Een prachtig overzicht vanaf het Terbregseplein, met vooraan de pijlers waarover het wegdek wordt gelanceerd. Ook de Rottemerentunnel ter hoogte van het Lage Bergse Bos is goed te zien.
Cookie-instellingen