Een stevig fundament voor de 2,2 kilometer lange tunnel is gelegd. We bouwen nu volop verder aan de tunnelvloeren, de wanden en het dak.
8.847 boorcombinatie palen
Voor de tunnel zijn zogeheten boorcombinatiepalen aangebracht. We boren een holle stalen buis (‘casing’) de grond in, met voorop een boorpunt. Vervolgens brengen we in die casing een geprefabriceerde betonnen paal aan, waarbij tegelijkertijd mortel, betoniet en water wordt toegevoegd om voldoende druk te houden op de paal. Daarna wordt de casing getrokken, waarbij de betonpaal met onderin de schroefpunt blijft zitten. Als de mortel voldoende is uitgehard, kan de ontgraving van de bouwkuip starten. Voor de tunnel waren 8.847 palen nodig, met een totale lengte van 231 kilometer. Dat is ongeveer gelijk aan de afstand van Rotterdam tot aan Maastricht.
We boorden een holle stalen buis (‘casing’) de grond in, met voorop een schroefpunt.
De boorpunt weegt maar liefst 165 kilo.
Hier is de stalen casing goed te zien.
Vervolgens brengen we in die casing een geprefabriceerde betonnen paal aan, waarbij tegelijkertijd mortel, betoniet en water wordt toegevoegd om voldoende druk te houden op de paal.