De verwachting is dat dit enkele weken duurt. Verkeer wordt omgeleid.
In de week van 23 mei 2022 zijn de werkzaamheden afgerond aan de al geplande ondersteuning, de komende weken komt daar nog extra ondersteuning bij. Uit aanvullend onderzoek is gebleken dat we hiermee het viaduct maximaal ondersteunen.
Ondersteuning
Om de belasting te verminderen is sinds 2021 zwaar transport al niet meer over het viaduct geleid en wordt het viaduct extra in de gaten gehouden. Recent is gebleken dat de constructie van het viaduct in de A16 niet langer voldoet. Om het viaduct veilig te kunnen blijven gebruiken, komt daar nu de ondersteuning bij. Het viaduct staat ingepland voor 2024 en tot die tijd blijft het viaduct ondersteund. We bekijken of we de renovatie naar voren kunnen halen.
Verlenging afsluiting Hoofdweg
Om de constructie te bouwen blijft de Hoofdweg (s109) in Rotterdam onder het viaduct tot nader bericht afgesloten voor alle verkeer (voetgangers, fietsers en auto’s). De verwachting is dat dit enkele weken duurt. Het verkeer wordt omgeleid.
Omleidingsroutes
- Autoverkeer vanaf de Boszoom richting Prins Alexander en vice versa wordt omgeleid via de Prinsenlaan en de Koningslaan.
- Fietsers volgen de route via het Lagelandsepad, de Blondeelstraat en de Koningslaan en vice versa.
- De A16, afrit 27 richting Prins Alexander is open, verkeer volgt onderaan de afrit de omleidingsroute.
- De toerit naar de A16 richting Dordrecht blijft toegankelijk.
De omleidingsroutes worden met gele borden en tekstkarren aangegeven.
Extra reistijd
Verkeer moet rekening houden met een extra reistijd van 15-30 minuten. Met de hulpdiensten zijn afspraken gemaakt over de routering tijdens de werkzaamheden.
Renovatie viaduct
Het viaduct over de Hoofdweg (s109) in Rotterdam is gebouwd in 1966 en staat ingepland voor renovatie in 2024. Bij de voorbereiding van deze renovatie is de noodzaak voor ondersteuning op korte termijn naar voren gekomen. Op dit moment wordt bekeken of de renovatie van het viaduct naar voren kan worden gehaald.
Forse opgave
Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op verstoringen en daarom worden ze nu vernieuwd.