Voor deze hijsklus gebruikten we 3 kranen, variërend van 120 tot 700 ton. De dilatatiebalk is met twee kranen aan 32 hijspunten gehesen in een speciaal samengesteld hijsframe. Eenmaal boven de bouwkuip, is ook de derde kraan aangeslagen om extra afstand te overbruggen om de balk op de eindpositie te krijgen.
Waarom een dilatatiebalk?
Dilatatiebalken komen om de 50 meter en zijn nodig om de werking van de betonnen vloer op te kunnen vangen. In totaal liggen er 43 balken in de Rottemerentunnel. Omdat we voor de bouw van de Rottemerentunnel de bouwkuipen nat ontgraven en gebruikmaken van onderwaterbeton, brengen we de dilatatiebalken in de bouwkuipen aan terwijl deze vol staan met water.
En dan?
De volgende stap na het plaatsen van de dilatatiebalk is het storten van het onderwaterbeton voor de vloer van de tunnel. Als het beton voldoende is uitgehard, pompen we de bouwkuip leeg en kunnen we van start met de wanden en het dak. In totaal zijn er 33 bouwkuipen in de tunnel waarbij we onderwaterbeton voor de vloer toepassen.