[artikel] Vernauwde Rotte nauwelijks een probleem voor kanovaarders

17-10-2022 1001 keer bekeken {0} reacties

​​​​​​​Vanuit het clubgebouw van Kano Club Rotterdam (KCR) aan de Kralingse Plas heb je een mooi uitzicht over het water. De link tussen KCR en de A16 Rotterdam zou je misschien niet zo snel leggen. Toch is die er: de kanoërs van KCR varen vaak over de Rotte, waar de Rottermerentunnel wordt gebouwd.

In de tuin van het clubgebouw spreken bestuurders Jaap Kraaijenga en Mike Griffin over hun vereniging en over de werkzaamheden aan de A16 Rotterdam.

‘Vanuit ons clubhuis aan de Kralingse Plas hebben we 2 opties als we gaan varen. Over de Kralingse Plas, of richting de Rotte’, vertelt Mike. ‘Varen over de Rotte is vooral fijn als je een flinke afstand wil varen’, vult Jaap aan. Mike gaat geregeld over de Rotte, hij houdt namelijk wel van een flink stuk afleggen. ‘Dan vaar ik tot aan een restaurantje, of helemaal door naar de Rottemeren.’

Over de Rotte

Ga je vanaf het clubgebouw naar de Rotte, dan moet je eerst langs een sluisje, maar dat is geen probleem. Mike: ‘Je kan makkelijk even uit het water, je bootje oppakken en weer terug.' Hoe zit het dan met de werkzaamheden aan de Rottemerentunnel? Daardoor is de Rotte vernauwd. ‘Dat merken we wel, maar we hebben er geen last van’, vat Jaap samen. ‘Op de fiets heb ik meer last van alle omleidingen dan op het water.'

Goed geoefende watersporters

Over de werkzaamheden wordt KCR vooral via mail op de hoogte gehouden. En voor het project van start ging, werd KCR uitgenodigd voor een bijeenkomst waar over de plannen werd verteld. Jaap: ‘Toen ik hoorde dat de doorgang minimaal een bepaald aantal meter bleef, kon ik eigenlijk weer naar huis. Want dan hebben wij er geen problemen mee: we kunnen er gewoon langs.’

De vernauwde Rotte voor de aanleg van de Rottemerentunnel

Mike: ‘Maar we zijn niet de enige op de Rotte. Voor roeiboten is het bijvoorbeeld lastiger, omdat die wat minder wendbaar zijn. Kom je zo’n roeiboot tegen precies in de vernauwing, dan moet je goed opletten, ook omdat dat stukje niet zo overzichtelijk is.’ Maar het gaat eigenlijk altijd goed, weet Jaap. ‘Mensen die hier roeien hebben vaak veel ervaring en zijn voorzichtig en voorspelbaar. En wij kunnen makkelijk aan de kant, we zijn vaardig genoeg om niet in de problemen te komen.’

De kanoërs van KCR zijn ervaren als ze de Rotte opgaan. ‘Leden die de technieken nog moeten leren, doen dat op de Plas tijdens trainingen. Wie de Rotte opgaat, is al een goed geoefende watersporter’ vertelt Mike.

Druk op het water

‘Er varen steeds meer motor- en fluisterbootjes op de Rotte. Die bootjes worden verhuurd en de bestuurders kennen vaak de regels niet. Dat zie ik als een groter potentieel gevaar dan die hele vernauwing’, verzucht Jaap. ‘Met spierkracht voortbewogen bootjes hebben bijvoorbeeld altijd voorrang, maar dat is vaak onbekend.’ Het is niet voor niets dat er een bordje langs het water staat met de tekst “roeiers hebben voorrang”. ‘Jammer dat ze kanoërs vergeten zijn op het bord’, knipoogt Mike.  

Voor ieder wat wils bij KCR

De meeste mensen kennen kanovaren van vakantie. In een riviertje lekker rustig peddelen. Maar het is ook een volwaardige wedstrijdsport. Bij KCR is er voor ieder wat wils. Zo heeft de vereniging boten voor rustig water, golvend water, voor op zee of in de rivier. Er worden wedstrijden en toertochten georganiseerd, bijvoorbeeld door de Biesbosch en het Haringvliet. Maar je kan ook rustig over de Kralingse Plas peddelen. Kano Club Rotterdam komt voort uit 2 kanoverenigingen: de Rotterdamse Cano Club en de Kralingse Cano Club Never Dry. Deze verenigingen lagen pal naast elkaar aan de Kralingse Plaslaan. Alleen een schutting in de tuin scheidden de verenigingen van elkaar. Op 1 juli 2022 fuseerden de verenigingen tot Kano Club Rotterdam. KCR heeft ongeveer 200 leden.

 

Een uitdagende klus met weinig ruimte

Tijdens de bouw van de Rottemerentunnel moet de Rotte openblijven voor vaarverkeer. Daarom wordt de tunnel in de rivier in 2 helften gebouwd: eerst de zuidelijke helft, daarna de noordelijke. Om dat te realiseren werden eerst de palen voor beide helften in de Rotte aangebracht en daarna de damwanden voor de eerste helft. Zo ontstond een bouwkuip om het eerste deel van de tunnel in de Rotte te bouwen. Als de wanden en het dek zijn gestort, wordt het tweede deel gebouwd. De 2 delen worden gescheiden door een compartimenteringsscherm. Als de werkzaamheden klaar zijn wordt dat scherm afgebrand en zijn de 2 delen met elkaar verbonden. Een uitdagende klus, omdat de ruimte beperkt is, de huizen dicht op de bouwkuip staan en de Rotte bevaarbaar moet blijven. EInd 2023 heeft de tunnel in de Rotte een dicht dak. 
 
Cookie-instellingen