We maken er akoestische wandpanelen en anti-verblindingslamellen mee. Er is gekozen voor aluminium vanwege het lichte gewicht en omdat dit materiaal zich goed laat verwerken in de gewenste vorm.
Absorberen van verkeersgeluid
Zo’n 10.000 wandpanelen zijn er nodig voor de zuidelijke en noordelijke tunneltoerit. Per paneel worden zo’n 15.000 gaatjes aangebracht, die ervoor zorgen dat het geluid zoveel mogelijk wordt geabsorbeerd door het akoestische materiaal dat erachter zit. De lichtgrijze platen zijn voorzien van het ruitpatroon dat kenmerkend is voor de A16 Rotterdam. Deze ‘Rotterdamse Ruit’ komt ook op andere plaatsen terug in de afwerking, zoals bij de viaducten, hekwerken en geluidsschermen.
Geen last van de zon
De anti-verblindingslamellen voorkomen dat weggebruikers worden verblind door de zon, zowel bij het inrijden als het verlaten van de tunnel. In totaal gaat het om 24 lamellen per rijrichting, 96 lamellen in totaal. De lamellen zijn 16 meter breed (om de weg te overspannen) en variëren in hoogte tussen de 1,7 en 2,7 meter. Hoe dichterbij de tunnel, hoe meer hoogte er nodig is.
Komend voorjaar start de montage op locatie.