[interview] Viaduct Terbregseplein al op de helft

28-03-2023 756 keer bekeken

Bij knooppunt Terbregseplein krijgt het viaduct van de A16 Rotterdam steeds meer vorm. Het wegdek richting Breda ligt inmiddels op z’n plek. Eind deze maand schuiven we het eerste gedeelte van het wegdek richting Delft en Den Haag. Projectmanager Hjalmar Helmink vertelt hoe het ervoor staat.

Hjalmar legt eerst nog even uit met welke methode het viaduct wordt gebouwd. ‘Het wegdek schuiven we zonder verkeer te hinderen over bestaande wegen heen. Je moet het zien als een lange brug van in totaal 420 meter waar we elke keer 25 tot 30 meter aan vast plakken. We bouwen de wegdekken aan de noordzijde van het Terbregseplein bij onze voorbouwlocatie en vanaf daar schuiven we het steeds langer wordende viaduct richting de bestaande A16.’ Aan de voorkant van het viaduct zit een blauwe stalen frame ‘de neus’ die ervoor zorgt dat het gewicht goed verdeeld wordt.

Schuiven tot aan spoor

Het laatste stukje van het viaduct, over het spoor heen, wordt op een andere manier gebouwd. Niet door een stuk wegdek te schuiven, maar via de traditionele manier: het leggen van prefab betonnen liggers. Hjalmar: ‘Tijdens het schuiven van het viaduct over het spoor, zouden we de bovenleiding raken.’ Daarom werd vlak voor het spoor de neus gedemonteerd. ‘Het schuiven van het laatste stuk wegdek tot aan het spoor ging in 3 delen. Bij de eerste twee schuifbewegingen verwijderden we een stuk van de neus, tot bij de laatste schuif het viaduct op de laatste pijler voor het spoor lag. De neus bouwen we weer op bij de voor- bouwlocatie en gebruiken we voor het tweede wegdek.’

In augustus rijden er een weekend geen treinen tussen Rotterdam en Gouda. In die periode bouwen we het laatste stukje van het viaduct over het spoor. Er komen dan twee mobiele kranen van 30 tot 40 meter in actie die de liggers inhijsen

Teflon plaatjes

Bij ieder punt waar het viaduct een pijler raakt, zitten er teflon plaatjes tussen het dek en de pijler. Bij iedere pijler staan 4 mensen om de plaatjes in te voeren. Hoe langer het viaduct wordt, hoe meer mensen er nodig zijn. ‘Je kan het vergelijken met de boomstammen die Egyptenaren gebruikten om blokken voor piramides door de woestijn te vervoeren’, legt Hjalmar uit. ‘Het viaduct is eigenlijk veel te zwaar om te schuiven. De teflon plaatjes zijn onze boomstammen. Daarmee heffen we de wrijvings- weerstand op, waardoor we nog maar 4% van het totale gewicht van het viaduct hoeven te schuiven.’

Tweede dek

Inmiddels is het team van Hjalmar begonnen met het bouwen van het tweede wegdek. Pal naast de locatie waar het beton voor de dekken van het eerste segment werden gestort, worden nu de dekken van het tweede segment gemaakt. ‘Zodra het eerste dek met gewapend beton is uitgehard, kunnen we weer beginnen met schuiven’, vertelt Hjalmar. Dit wegdek is iets breder, omdat de oprit vanaf de Hoofdweg er bij zit. Voor het proces maakt dat niet veel uit. Hjalmar: ‘De werkzaamheden zijn hetzelfde, alleen moeten we meer beton storten en meer wapening vlechten binnen een bepaalde periode. Daar hebben we meer mensen voor nodig.’

Eind juni 2024 komt het tweede wegdek aan bij het spoor. Daarna worden ook voor dit wegdek liggers over het spoor gelegd en dan is de bouw van het wegdek klaar. Dan start de afbouwperiode: het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de geleiderails.

Cookie-instellingen