‘In de hele branche is er sprake van materiaalschaarste’, vertelt omgevingsmanager Paul Eijking. ‘Wij hadden daar ook last van. Daarom moesten we onze planning aanpassen.’ Dat was soms een hele puzzel.
Op de plek van de Grindweg/Bergweg Zuid, over het tunneldak, moet namelijk veel gebeuren. ‘Natuurlijk ligt de tunnel er nu, maar er komen ook allerlei fietspaden, een fietspadbruggetje over de Boezemvaart en een toegang tot het gemaal voor het waterschap van Schieland en de Krimpenerwaard’ vertelt Paul.
Complex stukje
‘Al met al is het een complex stukje dak wat we aanleggen, met veel kruisende infrastructuur’, vertelt Paul. ‘Al die zaken willen we eerst afmaken voor we de weg weer terugleggen’ vervolgt de omgevingsmanager. ‘Op die manier kunnen we de definitieve weg in een keer openstellen en hoeven we later geen andere omleidingsroutes in te stellen.’ Voor sommige werkzaamheden moest de planning worden aangepast vanwege de vertraging bij de betonstorts.
‘Technisch gezien is het wel mogelijk om de weg eerder open te stellen, maar dan komen we in de knoei met de aanleg van andere wegen.’ Paul vertelt dat het dan lastiger is om de Bosweg aan te leggen en er zou nauwelijks ruimte zijn voor de kranen die de tijdelijke hulpbrug van de bouwweg op moeten ruimen.
Veel werk inmiddels klaar
Veel werk is inmiddels afgerond, weet Paul. ‘Het bruggetje voor het fietspad en de toegang tot het gemaal zijn inmiddels klaar. We zijn nu bezig met het behandelen van het dak van de tunnel.’ Op het dak komt een zwarte rubberemulsie, zodat het dak waterdicht is. Dat werk kan niet in volle vaart worden uitgevoerd, omdat het nu vaak ’s nachts nog te koud is. De laag hecht dan niet goed aan het dak.