[goeie vraag] Goeie vraag: wat zijn de gebouwen op de tunnel?

28-06-2023 2127 keer bekeken

Bij de A16 Rotterdam krijgen we geregeld vragen binnen. Die proberen we natuurlijk zo goed mogelijk te beantwoorden. Sommige vragen zijn zo leuk en interessant, dat we het antwoord met veel meer mensen willen delen. Dat doen we in deze rubriek: Goeie Vraag!

De vraag die we deze keer kregen: wat zijn de gebouwen die jullie bovenop de Rottemerentunnel bouwen?

Tunnel bedienen

Die gebouwen zijn de toekomstige dienstgebouwen van de tunnel. Eén gebouw staat bij de zuidelijke tunneltoerit, vlakbij de Rottebandreef in het Lage Bergse Bos. Het tweede gebouw staat bij de noordelijke tunneltoerit, vlakbij de Grindweg/Bergweg Zuid. In beide gebouwen staan technische installaties die nodig zijn om de tunnel te kunnen bedienen en die zorgen dat het verkeer veilig door te tunnel kan rijden. Via de bekabeling en glasvezels in het middentunnelkanaal staan de systemen in verbinding met de technische installaties in de tunnel, zoals camera’s, snelheidsdetectie en de ventilatoren.

In geval van een calamiteit, bijvoorbeeld wanneer er brand zou ontstaan in de tunnel, dan wordt dit opgemerkt door diverse systemen zoals de rookdetectie. Deze zorgen ervoor dat direct de wegverkeersleiders in de verkeerscentrale Rhoon worden gewaarschuwd. Hierna gaat een aantal installaties in werking, zoals de ventilatoren die de rook wegblazen en de slagbomen die sluiten voor inkomend verkeer. De tunnelbuis wordt vervolgens ontruimd, waarbij installaties als de omroepinstallatie en de vluchtroutebordjes worden geactiveerd.

Als de verkeerscentrale in Rhoon plat ligt, kan de besturing van de tunnel worden bediend vanuit het noordelijke dienstgebouw.

Ontwerp

De dienstgebouwen zijn ontworpen door architectenbureau Quist Wintermans Architekten. Het is de bedoeling dat de gebouwen straks opgaan in de omgeving. Zo is de gevel van zwartgeblakerd hout gemaakt. Dit zorgt voor een natuurlijke uitstraling, je hoeft het niet te lakken en het biedt bescherming tegen insecten.

Het dak van de dienstgebouwen heeft een sheddak, ook wel een zaagtanddak genoemd. Het heeft de vorm van zaagtanden. Deze daken kwamen vroeger vaak voor bij fabrieksgebouwen. Door ramen te plaatsen in het steile deel van het dak, schijnt er daglicht naar binnen in het hele gebouw. Dit vermindert het energieverbruik, wat weer helpt om de A16 Rotterdam energieneutraal te maken.

Cookie-instellingen