‘De afgelopen jaren zag je naast de N209 grote hopen zand liggen. Dat was nodig om de ondergrond in te klinken, zodat het stevig genoeg werd om er een snelweg op te bouwen. De afgelopen periode zijn de nieuwe viaducten gebouwd. Inmiddels hebben we de eerste lagen asfalt al aangebracht en zijn we druk bezig met de weginrichting’, vertelt Maurice, die werkt voor bouwcombinatie De Groene Boog. Ook worden vangrails, lichtmasten en geluidschermen aangebracht. Net zoals de bermen en de laatste asfaltlagen.
Viaducten
In het gedeelte van de A16 Rotterdam dat op 9 oktober opengaat als N209 zit een aantal viaducten. Er is veel werk verzet en al die viaducten zijn inmiddels zo goed als klaar, omdat er na de opening weinig ruimte meer is om daaraan te werken. ‘Dat betekent dat het grove betonwerk er inmiddels op zit’, weet Maurice. ‘Ook heien en liggers leggen is niet meer nodig. We werken ze wel nog mooi af.’ Het gaat om:
- het viaduct over de Verlegde Oude Bovendijk
- het viaduct van de A16 Rotterdam over de N471
- het viaduct over de HSL en de RET (RandstadRail)
- het recreaduct over de A16 Rotterdam
- het viaduct bij de Ankie Verbeek-Ohrlaan over de A16 Rotterdam
Grondwallen
De A16 Rotterdam ligt straks ingepakt tussen grondwallen van 4,5 meter hoog. Die zorgen ervoor dat de weg vanuit de omgeving niet zichtbaar en hoorbaar is. ‘De grond die we hiervoor nodig hebben ligt nu nog op de plek van een stuk A16 Rotterdam wat nu nog bouwterrein is, maar verplaatsen we straks naar de locaties waar de grondwallen komen, op het gedeelte van de huidige N209 tussen het viaduct met de hogesnelheidslijn en de Ankie Verbeek-Ohrlaan.
Doorgaande weg
Als de A16 Rotterdam in 2025 echt in gebruik is, wordt het viaduct van de Ankie Verbeek-Ohrlaan een ‘volledige aansluiting’. Dit betekent dat automobilisten op de A16 Rotterdam vanuit beide richtingen zowel naar de N209 richting Bergschenhoek als naar de Ankie Verbeek-Ohrlaan kunnen afslaan en dat zij op die wegen zowel in westelijke als in oostelijke richting de A16 Rotterdam op kunnen rijden. Vanaf deze locatie kan je ook direct via de Rottemerentunnel richting het zuiden rijden.
Bij de openstelling van het deel A16 Rotterdam op 9 oktober a.s. is dat nog niet mogelijk, omdat de Rottemerentunnel nog niet open is. ‘We richten de A16 Rotterdam daarom nog als N209 in met 70 km/h’, vertelt Maurice. ‘Wie vanaf 9 oktober a.s. de N209 volgt, komt uit bij de kleine rotonde bij de sportvelden bij
de Hazelaarweg. Als de A16 Rotterdam echt in gebruik is, moet je daarvoor juist afslaan.’
Weekendafsluitingen
Om het nieuwe gedeelte van de N209 aan te kunnen sluiten op de bestaande wegen, zijn er 3 grote afsluitingen nodig. Eerst ter hoogte van de N471 (30 september t/m 5 oktober), daarna ter hoogte van de Ankie Verbeek-Ohrlaan (5 t/m 9 oktober) en tenslotte is de gehele N209 afgesloten (6 t/m 9 oktober). Maurice: ‘Als we dat tegelijkertijd zouden doen, heeft het autoverkeer daar te veel last van.’