De weg is nog tot en met de openstelling van de volledige A16 Rotterdam in gebruik als N209. Weggebruikers rijden dus over 1 rijstrook per rijrichting en de maximumsnelheid is 70 kilometer per uur. De weginrichting is hierop aangepast.
Veranderde situatie Ankie Verbeek-Ohrlaan
Vanaf 9 oktober verandert de verkeerssituatie rond de Ankie Verbeek-Ohrlaan voor zowel automobilisteen als fietsers. Verkeer dat op de Ankie Verbeek-Ohrlaan richting de N209 rijdt en andersom, rijdt voortaan via het nieuwe Boterdorpse viaduct over de A16 Rotterdam heen. Met de komst van het nieuwe viaduct kan de tijdelijke rotonde bij de Ankie Verbeek-Ohrlaan de komende periode worden verwijderd. Daarnaast passen we de fietspadenstructuur aan de nieuwe situatie aan. Fietsers vanaf de Ankie Verbeek-Ohrlaan richting Bergschenhoek rijden nu op het Boterdorpse viaduct en komen uit op het fietspad naar de Schiebroekseweg. Zij hoeven de langere route over de tijdelijke brug niet meer te nemen.
Op weg naar 2025
De ingebruikname van de A16 Rotterdam als N209 markeert de opmaat naar ingebruikname van het hele tracé eind 2025. Vanaf nu geven we het projectgebied stukje bij beetje terug aan de omgeving. Toch is er nog flink werk aan de winkel voordat de volledige 11 kilometer snelweg eind 2025 in gebruik kan worden genomen. Zo maken we de op- en afritten van en naar de A16 Rotterdam af. Dat geldt ook voor de fietspaden langs en in de buurt van het tracé.
Groen
Om het geheel mooi af te maken en de weg zo goed mogelijk op te laten gaan in het landschap, richten we de gebieden langs het tracé groen in. Denk aan de strook tussen de A16 Rotterdam en het Schiebroeksepark. Ook bouwen we het recreaduct af dat de recreatiegebieden Schiebroeksepark en Vlinderstrik met elkaar verbindt. De bermen en taluds worden ingezaaid, én we planten groen op een deel van de geluidsschermen en op het dak van de Rottemerentunnel.