[artikel] Een tunnel vol energie

10-10-2023 1412 keer bekeken

Om de Rottemerentunnel veilig te kunnen gebruiken, worden allerlei technische installaties geïnstalleerd. Er is spanning nodig om die installaties te kunnen bedienen. Goed nieuws: de energievoorziening van de tunnel gaat 11 oktober in bedrijf. Testmanager Hans Pos vertelt over deze mijlpaal.

Zorgen voor spanning in een tunnel is niet een kwestie van zomaar een stekker in het stopcontact steken, weet Hans. ‘Via het spanningsnet krijgen we hoogspanning geleverd (10.000 volt). Dat moeten we eerst omvormen tot laagspanning (400 volt) voordat we er iets mee kunnen.’ Daar zijn Hans en zijn team nu mee aan de slag. Daarna zorgen ze er de komende maanden voor dat de spanning terecht komt in de hele tunnel en de bijbehorende dienstgebouwen.

Wisselspanning en gelijkspanning

Dat is ook nog een klusje. Hans: ‘de spanning die we binnenkrijgen is wisselspanning, terwijl veel installaties, zoals camera’s en licht werken op gelijkspanning. Je kan dan een omvormer gebruiken, maar daarmee gaat veel energie verloren. Daarom bieden we in de tunnel direct gelijkspanning aan. Er is nog nergens een tunnel en weg gebouwd met zo'n grote gelijkspanning installatie.’

Besturen

‘Het hart van een tunnel bestaat uit 3 onderdelen’ vertelt Hans. ‘Dat zijn energie, een besturingssysteem en datatransmissie zodat alle info van de installaties naar het besturingssysteem gaat.’ Daarom wordt er zo snel mogelijk begonnen met het inrichten van de werkplek van de wegverkeersleider. Daar kan je namelijk zien of de installaties het echt doen.

Dienstgebouwen

Op de tunnel staan 2 dienstgebouwen. ‘Het hart van het netwerk staat in de dienstgebouwen, net als een groot deel van de energievoorziening.’ En er komt een reserve bedienplek, weet Hans. ‘Als de bedienplek in Rhoon uitvalt, bedienen we de tunnel vanaf het dienstgebouw.’ 

Testen, testen, testen

Als alles is geïnstalleerd volgt er een hele serie tests. ‘Eerst doen we functionele tests van de deelinstallaties. We kijken bijvoorbeeld of de verlichting gaat branden, maar ook of de lampen in de nachtstand gaan, vertelt Hans. ‘Installaties moeten ook met elkaar kunnen praten, dat is het volgende wat we testen. Als de slagbomen dichtgaan, moeten ook de verkeerslichten gaan branden. Werkt dat inderdaad zoals we hebben bedacht?’

‘Uiteindelijk gaan we scenario’s testen. Als er een ongeluk gebeurt, gaan de ventilatoren dan blazen, de verkeerslichten op rood, de slagbomen dicht, de geluidsinstallatie aan? Rijkswaterstaat test als laatste ook nog samen met de hulpdiensten of alle procedures goed werken tijdens real live een oefening.’ 

Cookie-instellingen