Deze keer kregen we een vraag binnen over heipalen voor het viaduct Vliegveldweg (bij de Doenkade) die een heel stuk boven maaiveld uitsteken. Hoe zit dat precies?
Grond afgraven
Voor het aanbrengen van de heipalen voor het viaduct Vliegveldweg moesten we de grond eerst afgraven. Daarom lijkt het misschien alsof de heipalen hoger staan, maar dat is niet zo, er is alleen meer grond aan de onderkant weggehaald.
Waarom moesten we de grond dan eerst afgraven? Dat heeft te maken met het vliegveld. In het verlengde van de start- en landingsbaan mogen tot een bepaalde hoogte obstakels staan. Te hoge obstakels kunnen ervoor zorgen dat vliegtuigen niet meer veilig kunnen landen en opstijgen, of dat de radarsystemen worden verstoord.
Veilig landen en opstijgen
De heimachine die de palen de grond in moest heien, was een te hoog obstakel voor het vliegveld. Daarom hebben we eerst een stuk grond afgegraven, zodat de vliegtuigen wel veilig kunnen opstijgen en landen.
Wil je meer lezen over de impact van de A16 Rotterdam op het vliegverkeer? Lees dan het interview met Ralf Overduyn van Rotterdam The Hague Airport.