[Goeie vraag] Goeie vraag: viaduct Terbregseplein over het spoor

14-12-2022 4918 keer bekeken 0 reacties

Bij de A16 Rotterdam krijgen we geregeld vragen binnen. Die proberen we natuurlijk zo goed mogelijk te beantwoorden. Sommige vragen zijn zo leuk, dat we het antwoord met veel meer mensen willen delen. Dat doen we in deze rubriek: Goeie Vraag!

De vraag die we deze keer kregen: waarom wordt het viaduct over het Terbregseplein niet over het spoor geschoven?

Prefab betonnen liggers

Voor het viaduct over het Terbregseplein maken we gebruik van de ILM-methode (Incremental Launching Method). In het Nederlands ook wel geleidelijke schuifmethode. Een unieke werkwijze waarbij met behulp van een stalen frame (de blauwe neus) betonnen wegdekdelen over de weg heen geschoven worden. De betonnen dekken worden ter plaatste op de zogenoemde voorbouwlocatie gestort. Het laatste stukje van het viaduct, over het spoor heen, maken we op een andere manier. Niet door een stuk wegdek te schuiven, maar via de traditionele manier: het leggen van prefab betonnen liggers.

Treinen kunnen doorrijden

De treinen moeten tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk door blijven rijden. Tijdens het schuiven van het viaduct over het spoor, zouden we de bovenleiding raken. Bij die optie kunnen er een hele poos geen treinen over het spoor rijden, omdat het spoor dan ontmanteld moet worden. Bovendien moet je zo’n buitendienststelling lang van tevoren aanvragen en de eerste mogelijkheid dat er een tijd geen treinen kunnen rijden, is pas in juni 2023. Begin 2023 komen we al bij het spoor aan. Daarom is er gekozen voor het leggen van prefab liggers.

Als de lanceerneus bij het spoor aankomt, demonteren we die en brengen we de onderdelen terug naar de voorbouwlocatie, zodat we alvast kunnen starten met het inschuiven van het tweede dek. Zo zorgen we dat de bouw van het viaduct niet stil komt te liggen.

Weekend met mobiele kranen

Voor het leggen van prefab liggers gaat het spoor in juni 2023 een weekend buitendienst. Op dat moment komen er twee mobiele kranen die de liggers (30-40 meter lang) voor het eerste dek gaan inhijsen. Na dat weekend zijn we klaar en kunnen de treinen weer rijden. Dat betekent dus dat er een weekend geen treinen rijden, in plaats van een lange periode. Voor het inhijsen van de liggers voor het tweede dek komt er ook nog een weekend dat er geen treinen rijden.

Niet hele viaduct met liggers

Waarom bouwen we niet het hele viaduct met prefab betonnen liggers? Daarvoor zouden we de weg een aantal keer voor een langere periode moeten afsluiten. Dat levert veel hinder voor de weggebruikers op. Door te kiezen voor de ILM-methode, kan het verkeer gewoon door blijven rijden. Dat is op een druk verkeersknooppunt zoals het Terbregseplein van groot belang.

 

 

0  reacties

Cookie-instellingen