[goeie vraag] Goeie vraag: Hoe krijg je een zwaar viaduct in beweging?

03-03-2023 3831 keer bekeken 0 reacties

Bij de A16 Rotterdam krijgen we geregeld vragen binnen. Die proberen we natuurlijk zo goed mogelijk te beantwoorden. Sommige vragen zijn zo leuk, dat we het antwoord met veel meer mensen willen delen. Dat doen we in deze rubriek: Goeie Vraag!

De vraag die we deze keer kregen: Hoe wordt het zware viaduct over het Terbregseplein in beweging gebracht?

Bijzondere methode

Het viaduct wordt zonder het verkeer te hinderen over het drukke verkeersknooppunt heen geschoven. De bouw van het viaduct start aan de noordkant van het Terbregseplein. Daar is een tijdelijke ‘fabriek’ gebouwd om de delen van het viaduct te bouwen. Eerst vlechten we het staal, daarna wordt het beton gestort om tenslotte het deel af te werken. Daar ligt het betonnen deel uit te harden voordat we het over de weg schuiven. Dit proces herhaalt zich continu.

Aan het eerste deel zit de ‘lanceerneus’ gekoppeld. Een blauw stalen frame dat met een lengte van 30 meter en een gewicht van 75.000 kg de wegdekken over de steunpunten en het bestaande wegennet begeleidt. De lanceerneus zorgt ervoor dat de afstand tussen de steunpunten wordt overbrugd en dat het gewicht van het wegdek goed wordt verdeeld.

Teflon plaatjes

Maar hoe krijg je alles nou in beweging? Zodra er weer een deel klaar is wordt de lanceerneus (met daarachter de betonnen delen) door middel van 2 vijzels richting de steunpunten getrokken. Maar omdat beton op beton niet schuift worden er bij ieder steunpunt spiegelgladde teflon plaatjes tussen het dek en het steunpunt geschoven. Op elk steunpunt staan 5 mensen om de plaatjes in te voeren. Hoe langer het viaduct wordt, hoe meer mensen er nodig zijn. Bij de laatste schuifbeweging werkten er zo’n 70 personen samen, om het viaduct op z’n definitieve plek te krijgen.

Je kan het vergelijken met de boomstammen die Egyptenaren gebruikten om blokken voor piramides door de woestijn te vervoeren. Het viaduct is eigenlijk veel te zwaar om te schuiven. De teflon plaatjes zijn onze boomstammen. Daarmee heffen we de wrijvingsweerstand op, waardoor we nog maar 4% van het totale gewicht van het viaduct hoeven te schuiven. Het gebruik van de teflon plaatjes zie je op onderstaande video.

 

 

 

 

Het viaduct in cijfers

Het ruim 400 meter lange viaduct over het Terbregseplein bestaat uit twee wegdekken, één richting Breda en één richting Rotterdam The Hague Airport. Een wegdek bestaat uit 17 delen met elk een lengte tussen de 22 en 30 meter.

0  reacties

Cookie-instellingen