[goeie vraag] Goeie vraag: piepschuim bij de A16 Rotterdam?

04-04-2023 4744 keer bekeken 0 reacties

Bij de A16 Rotterdam krijgen we geregeld vragen binnen. Die proberen we natuurlijk zo goed mogelijk te beantwoorden. Sommige vragen zijn zo leuk, dat we het antwoord met veel meer mensen willen delen. Dat doen we in deze rubriek: Goeie Vraag!

De vraag die we deze keer kregen: klopt het dat er piepschuimblokken worden gebruikt voor de bouw van de A16 Rotterdam?

EPS-blokken

Voor de bouw van de A16 Rotterdam worden op sommige locaties inderdaad piepschuimblokken gebruikt. De zogeheten EPS-blokken (geperst piepschuim), gebruiken we als ophoogmateriaal. Normaal gebruiken we zand als fundering om op te bouwen, daarom lagen er in het begin van het project enorme bulten zand. In totaal is er meer dan 4 miljoen m3 zand gebruikt.

Maar zand is niet op elke locatie geschikt. Omdat zand zwaar is, zorgt het voor bewegingen in de ondergrond (zettingen) en die zijn niet overal gewenst. Dat is bijvoorbeeld zo bij het viaduct over de hogesnelheidslijn. De ondergrond mag daar niet gaan bewegen, omdat hier de betonnen tunnelbak van de hogesnelheidslijn ligt. Omdat er treinen rijden met hoge snelheden, kan een kleine beweging van de tunnelbak grote gevolgen hebben.

Lichtgewicht

Op plekken waar de ondergrond niet of nauwelijks mag bewegen, gebruiken we EPS-blokken. Dat is dus zo bij de hogesnelheidslijn, maar bijvoorbeeld ook tussen de toerit vanaf de Hoofdweg en het viaduct over het Terbregseplein (richting Rotterdam The Hague Airport).

EPS-blokken zijn veel lichter dan zand, terwijl ze wel een grote belasting aan kunnen. Je kan er zo overheen lopen, zonder dat het kapot gaat, terwijl je in zand een stukje wegzakt. De blokken zorgen niet voor bewegingen in de ondergrond.

Omdat EPS heel licht is, zakt het ook niet, maar blijft het liggen op hetzelfde niveau. De blokken bouwen we trapsgewijs op. We verbinden ze met elkaar waardoor ze ook niet onderling gaan verschuiven. Als de blokken geplaatst zijn, worden ze afgedekt zodat er geen water of andere vloeistoffen bij kunnen komen. Vervolgens wordt er een bescherm- en funderingslaag aangebracht waarop we de weg asfalteren.

Sneller

Het gebruik van de piepschuim blokken is ook sneller dan het gebruik van zand. Zand moet een hele tijd inklinken voor de ondergrond stevig genoeg is om op te bouwen. Bij EPS is dat niet zo. Het hoeft niet in te klinken, dus je kan er vrijwel meteen op bouwen.

 

Cookie-instellingen