‘De oeverzwaluwen zitten op verschillende plekken langs het tracé’, vertelt Jeroen. ‘De grootste groep heeft nestgangen gemaakt bij de tijdelijke rotonde van de Ankie Verbeek Ohrlaan, maar ze zitten ook in het landhoofd van het viaduct dat we bouwen bij de kruising van de N209 en de N471 en bij het Terbregseplein.’
Ideale situatie
Bij de A16 Rotterdam ligt zo veel zand dat het bijna niet te voorkomen is dat de vogels zich hier nestelen. Al het zand van de bouwplaats maakt het een geschikte locatie, weet Jeroen. ‘De oeverzwaluw maakt een nestje in een steile wand. Na een flinke bui schuift er vaak wat zand van een berg af, zo ontstaat een ideale situatie om een nestgang te graven.’
Af en aan
Gelukkig kunnen de beestjes redelijk goed tegen geluid. Jeroen: ‘Naast een van de locaties zit de uitrit van een bouwweg en die kunnen we blijven gebruiken. Daar hebben de vogels geen last van, ze vliegen gewoon af en aan. Maar natuurlijk gaan we naast de broedplaatsen niet heien. We zetten de locatie af en werken er niet tot de vogels weer weg zijn.’
Nestgangen uitgraven
Van de mens heeft de oeverzwaluw dus geen last, maar er is wel een andere vijand. ‘Ik heb al veel graafsporen van vossen gezien’, zegt Jeroen. ‘De roofdieren proberen de nestgangen ’s nachts uit te graven. Dat lukt niet altijd, maar soms wel.’
Geen problemen
Begin september zijn alle nesten weer verlaten. Sommige zwaluwen hebben dan wel 2 of 3 keer gebroed. Het werk kan dan weer worden hervat. Jeroen: ‘We moesten nu wel iets schuiven met planningen, maar dat leverde geen problemen op. De heiwerkzaamheden voor het viaduct bij de N471 die we begin september zouden uitvoeren, hebben we geruild met de heiwerkzaamheden voor het recreaduct eind september.’ De oeverzwaluwen blijven trouwens nog wel even in Nederland. In september en oktober vliegen ze weer naar de Sahel in Afrika.
Opportunisten
Volgend jaar zullen de oeverzwaluwen weer een plekje zoeken in de buurt van de A16, verwacht Jeroen. ‘Het is de vraag of ze dan weer iets vinden. Over een jaar is er een stuk namelijk minder zand op de bouwplaats. Maar ze gaan zeker proberen om een geschikte locatie te vinden. Het blijven opportunisten.’